انگلیس، چین را بازخواست کرد

کدخبر: ۵۶۹۵۴۱
جیمز کلورلی، چین را از بابت شفافیت به خرج دادن در خصوص بزرگترین برنامه تقویت ارتش خود در زمان صلح بازخواست کرد.
انگلیس، چین را بازخواست کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در سخنرانی در محل اقامتگاه شهردار لندن طی امروز سه‌شنبه نسبت به آنچه او ریسک‌های "یک اشتباه محاسباتی غم‌انگیز" در حوزه هند-اقیانوسیه در صورت ادامه رویکرد "تهاجمی" چین در این حوزه خواند، هشدار داد.

دیلی تلگراف گزارش داد، او ادعا کرد: "هم‌اکنون چین مشغول اجرای بزرگترین برنامه تقویت ارتش خود در زمان صلح است. من از چین می‌خواهم درباره دکترین و نیت خود در پشت این توسعه ارتشش باز و شفاف باشد، چون شفافیت مطمئنا به نفع همه بوده و پنهانکاری تنها می‌تواند خطر اشتباه محاسباتی غم‌انگیز را بیشتر کند."

کلورلی استدلال کرد، انگلیس باید با وجود "انزجار" از اردوگاه‌های کار اجباری چین در منطقه سین‌کیانگ به تعامل با پکن ادامه دهد و منزوی کردن چین "خیانت" به منافع انگلیس است.

او بیان داشت: "این که من یک جنگ سرد جدید و منزوی کردن چین را به عنوان هدف خودمان اعلام کرد، واضح و آسان و شاید حتی برای من راضی‌کننده باشد. اما این اشتباه است. چون خیانت به منافع ملی خودمان و یک سوتفاهم عمدی نسبت به جهان مدرن خواهد بود."

وزیر امور خارجه انگلیس در سخنرانی در مقر شهردار لندن صرفا بر مساله چین متمرکز شده و صحبتی از موضوع سودان نکرد.

روز دوشنبه سربازان انگلیسی به منظور خارج کردن اتباع این کشور از سودان در بندر "پورت سودان" فرود آمدند اما دولت انگلیس از بابت عقب ماندن از فرانسه،‌ آلمان و آمریکا در اجرای این عملیات با انتقاد مواجه شد.

وزیر خارجه انگلیس خاطر نشان کرد: "ما انتظار این را نداریم که بر اختلافاتمان با چین سریعا فائق آییم اما قطعا از چین انتظار داریم تا قوانین و وظایفی را که آزادانه قبول کرده رعایت کند."

وی افزود: "اگر چین آنها را نقض کند ما واجد شرایط  واکنش نشان دادن در حرف و عمل هستیم، همانطور که این کار را زمانی که چین آزادی‌های هنگ‌کنگ را برچید و وعده خودش را نقض کرد، انجام داده و راه کسب شهروندی انگلیس را برای سه میلیون شهروند هنگ‌کنگ فراهم کردیم."

وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد: "همزیستی مسالمت‌آمیز باید با احترام به قوانین و نهادهای اساسی از جمله منشور سازمان ملل که از هر کشوری در برابر تهاجم به آن حمایت می‌کند، شروع شود."

جیمز کلورلی به تاکید بر اهمیت تعامل با چین پرداخته و گفت:‌ "بدون چین هیچ مشکل جهانی مهمی – از تغییرات آب و هوایی گرفته تا پیشگیری از همه‌گیری بیماری و از ثبات اقتصادی گرفته تا اشاعه هسته‌ای نمی‌تواند حل شود. دست کشیدن از چین به معنی دست کشیدن از حل بزرگترین مسائل بشریت است."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید