درآمد میلیاردی مافیای زباله در یک ماه!

کدخبر: ۵۶۹۶۷۷
سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، چندین سال است که وظایف خود را نیمه کاره رها کرده است و در بسیاری از کوچه ها شاهد انباشت زباله هستیم.
درآمد میلیاردی مافیای زباله در یک ماه!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گسترش نیوز، زباله و پسماندهای شهری، همیشه یادآور بوی بد و کثیفی هستند.  اگر برای مدتی در کوچه و خیابان شاهد تجمع زباله‌های تر باشیم، بوی تعفن آن را احساس می‌کنیم. اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، سازمان شهرداری تهران، در هر کوچه و خیابان، حداقل ۲ سطل زباله قرار داده است تا شهروندان زباله‌های تر و خشک خود را درون آن بی‌اندازند اما مدت زمان بسیاری می‌شود تا سازمان شهرداری تهران، نسبت به جمع آوری زباله و نظافت سطل‌های پسماند شهری، کوتاهی می‌کند.

در بسیاری از کوچه‌ها، شاهد آن هستیم که انباشت زباله‌های‌تر، صدای شهروندان و ساکنان آن محل را درآورده است. این زباله‌ها با انباشت بسیار روی هم قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که اگر شخصی بخواهد زباله جدید را به مخزن پسماند اضافه کند، مجبور آن را روی زمین قرار دهد. همین امر سبب می‌شود تا سایر اهالی محل نیز، نتوانند زباله خود را درون مخزن قرار دهند و به ناچار آن را روی زمین بگذارند.

 

شیرابه برای سفره های زمینی ضرر دارد

چنین کم کاری از سوی سازمان شهرداری تهران، سبب می‌شود تا زباله‌های تر تولید شیرابه کنند. شیرابه در خیابان راه می‌افتد و می‌تواند یک کوچه و خیابان را دچار آلودگی‌های فراوانی کند. گاهی هم به سبب بارش باران، تولید شیرابه بیشتر شده و مانند یک سیل کوچک، خیابان را در بر می‌گیرد. شیرابه مایعی قهوه‌ای رنگ با بوی تعفن است که از عوال تولید آن، زباله‌های تر مانند خورشت و میوه‌های آب دار است. راه افتن شیرابه بر روی زمین، سبب آسیب رسیدن به سفره‌های آب زیر زمینی هم می‌شود. همچنین این شیرابه‌ها به زیر کفش چسبیده و وارد محل زندگی می‌شود.

مخزن-زباله

بنا به نظر کارشناسان در هر میلی گرم شیرابه زباله‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است که سلامت انسان و محیط‌زیست را به شدت تهدید می‌کند. بسیاری از بیماری هایی که عامل آن میکروب شناخته می‌شود، ناشی از همین شیرابه‌های سطح خیابان و کوچه‌ها است. اگر زباله‌ها به موقع از سطح شهر جمع آوری شوند و ماموران زحمت کش خدمات شهری، به موقع مخازن را نظافت کنند، قطعا شاهد تولید شیرابه و انباشت زباله نخواهیم بود. البته ناگفته نماند که مخازن باید به صورت روزانه نظافت شوند.

طبق آمارهای جهانی، شهرهای پیشرفته از تفکیک زباله‌ها درامد بسیار بالایی دارند که درآمد حاصل از آن برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که سیستم ضعیف و معیوب مدیریت پسماند در برخی کشورها به ویژه ایران باعث شده تا در سایه نبود تصمیم گیری درست طی ادوار گذشته، شاهد آن باشیم که در سال ۱۴۰۲، ایران همچنان با مشکل جمع‌آوری زباله مواجه است.

زباله-مخزن

مافیای زباله گردی

انباشت زباله و نبود نظارت، سبب شده است تا زباله گردی افزایش یابد. پدیده‌ای شوم که این روزها، بسیار شاهد آن هستیم. با افزایش زباله گردها، مافیای قدرتمند شکل می‌گیرد، به گونه‌ای که درحال‌حاضر، هیچ کس جلودار این مافیای قدرتمند زباله نخواهد بود. البته سازمان شهرداری تهران، قرار بود تا مخازن زباله را با قفل‌های مخصوص، مسدود کند تا این امر بتواند کمی مافیای زباله گردی را ناتوان کند اما تا کنون این اقدام از سوی شهرداری صورت نگرفته است. سر دسته مافیای زباله حدودا ۴۰ تا ۵۰ نیروی کار دارند و درآمد آنها در یک ماه میلیاردی می‌شود.

امید است سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بتواند کم‌ترین خدمت خود که نظافت و سلامت شهر است را به درستی انجام دهد. سایر خدمات پیش کش جناب شهردار محترم...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید