خبری مهم از بازگشایی سفارت ایران و عربستان/ رئیسی به دمشق می‌رود

کدخبر: ۵۷۰۳۵۱
امیرعبداللهیان در سفر به لبنان، پس از ۷ سال از تعطیلی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی گفت: عربستان و ایران طی چند روز آینده، سفارتخانه‌های خود را بازگشایی خواهند کرد.
خبری مهم از بازگشایی سفارت ایران و عربستان/ رئیسی به دمشق می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روز جمعه، دیپلمات ارشد ایران با بازدید از مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی، بر حمایت خود از گروه حزب‌الله لبنان در مبارزه با دشمن مشترکشان یعنی اسرائیل تأکید کرد.

سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به لبنان از روز چهارشنبه آغاز شد. بر اساس گزارش پایگاه آسوشیتدپرس، وی با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد و از آمادگی تهران برای کمک به ساخت نیروگاه‌های برق جهت پایان‌دادن به بحران برق این کشور گفت.

لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود در تاریخ مدرن مواجه است که ریشه در چندین دهه فساد و سوءمدیریت طبقه حاکم این کشور کوچک دارد. این بحران در اکتبر ۲۰۱۹ شروع شد و سه‌چهارم جمعیت ۶ میلیونی لبنان از جمله ۱ میلیون آواره سوری را در فقر فرو برد.

وزیر امور خارجه ایران در یک گردهمایی با حضور چند نماینده مجلس عضو حزب‌الله در روستای مرزی مارون الرأس گفت: امروز جمع شدیم تا دوباره با صدای بلند اعلام کنیم که از مقاومت لبنان در برابر رژیم اسرائیل حمایت می‌کنیم.

همچنین به نوشته خبرگزاری رویترز، امیرعبداللهیان در سفر به لبنان، پس از ۷ سال از تعطیلی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی گفت: عربستان و ایران طی چند روز آینده، سفارتخانه‌های خود را بازگشایی خواهند کرد.

وی افزود: در آخرین تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عربستان در روز عید سعید فطر، توافق کردیم که طی روزهای آتی برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در تهران و ریاض اقدام کنیم.

ماه گذشته، این دو رقیب منطقه‌ای تحت توافقی که با میانجیگری چین انجام شد بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک توافق کردند.

روابط دو کشور در سال ۲۰۱۵ و پس از اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها در جنگ داخلی یمن وارد شدند، رو به وخامت گذاشت.

تنش بین آن‌ها به درگیری‌هایی در سراسر منطقه از جمله جنگ داخلی سوریه دامن زده است.

یک روزنامه حامی دولت سوریه گزارش داد که چهارشنبه هفته آینده، ابراهیم رئیسی برای دیداری دو روزه به دمشق خواهد رفت که اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به پایتخت سوریه از سال ۲۰۱۰ است.

روزنامه سوری الوطن گفت که رئیسی برای تقویت همکاری استراتژیک دو کشور با اسد دیدار خواهد کرد. همچنین در این سفر چندین قرارداد و یادداشت تفاهم نیز امضا خواهد شد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره سفر آتی رئیسی به دمشق، با تأیید خبر سفر رئیس‌جمهور ایران، تاریخ دقیق را اعلام نکرد.

این اولین دیدار یک رئیس‌جمهور ایرانی با بشار اسد از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. با کمک‌های مالی و نظامی ایران و روسیه، اسد توانست ورق جنگ را به نفع خود برگردانده و کنترل بیشتر سوریه را به دست آورد.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل گسترش روابط دیپلماتیک ایران را واکنشی به آنچه که او عنوان «شکست ایران در مقابل حملات نظامی اسرائیل در سوریه و سایر مناطق» می‌خواند، توصیف کرد.

او به کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: ایران در مضیغه است.

امیرعبداللهیان در پایان سفر خود به لبنان با مقامات لبنانی از جمله سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان دیدار کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید