هشدار؛ رگبار و رعد و برق در ۱۵ استان کشور

کدخبر: ۵۷۰۸۳۰
سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۵ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۷ استان هشدار داد.
هشدار؛ رگبار و رعد و برق در ۱۵ استان کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد،  وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک، کاهش دما از دوشنبه تا جمعه ( ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در شمال آذربایجان غربی،  شمال آذربایجان شرقی،  اردبیل،  گیلان،  مازندران،  گلستان،  خراسان شمالی،  خراسان رضوی،  شرق سیستان و بلوچستان،  دامنه و ارتفاعات استان‌های زنجان،  قزوین،  البرز،  تهران و سمنان،سه‌شنبه در شمال آذربایجان غربی،  شمال آذربایجان شرقی،  اردبیل،  گیلان،  مازندران،  گلستان،  خراسان شمالی،  شمال خراسان رضوی،چهارشنبه در شمال آذربایجان غربی،  نیمه شمالی آذربایجان شرقی،  اردبیل،  گیلان،  مازندران،  گلستان،  خراسان شمالی،  خراسان رضوی،  شرق خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین این شرایط طی روز پنجشنبه در نیمه شمالی آذربایجان غربی،  آذربایجان شرقی،  گیلان،  مازندران،  گلستان،  خراسان شمالی،  شمال خراسان رضوی و جمعه در خراسان شمالی مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۷ استان

سازمان هواشناسی در ادامه این هشداراز افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا از دوشنبه تا جمعه ( ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در همدان، مرکزی،  قم،  قزوین،  البرز،  تهران،  چهارمحال و بختیاری،  اصفهان،  لرستان، جنوب خوزستان و بوشهر، سه‌شنبه در تهران،  البرز،  سمنان،  خوزستان،  بوشهر،  شرق خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی و چهارشنبه در خوزستان،  بوشهر،  جنوب تهران،  قم،  البرز،  جنوب سمنان مورد انتظار است.

همچنین طی روز پنجشنبه نیز در خوزستان،  بوشهر،  جنوب فارس،  تهران،  سمنان،  شرق کرمان،  شرق خراسان جنوبی،  شرق خراسان رضوی،  سیستان و بلوچستان و جمعه در شمال سیستان و بلوچستان  پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید