سفر بی سابقه یک مقام چینی به مرز میانمار!

کدخبر: ۵۷۱۰۵۰
کین گانگ، وزیر خارجه چین در سفری بی سابقه به مرز میانمار رفت.
سفر بی سابقه یک مقام چینی به مرز میانمار!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مرز ۲۱۲۹ کیلومتر بین چین و میانمار پوشیده از کوه‌های سرسبز، مدت‌هاست که شاهد قاچاق مواد مخدر به داخل چین از منطقه موسوم به "مثلث طلایی" است، جایی که مرزهای لائوس، میانمار و تایلند نیز در آن به هم می‌رسند.

آسوشیتدپرس گزارش داد، سازمان ملل می‌گوید، تولید مواد افیونی در میانمار از آغاز روی کار آمدن نظامیان در ۲۰۲۱ شدت گرفته و کاشت خشخاش یک سوم در سال گذشته میلادی بیشتر شده در حالیکه اقدامات برای منهدم کردن و از بین بردن این مواد کاهش داشته و اقتصاد رو به افول میانمار مردم بیشتری را به سمت تجارت مواد سوق داده است.

کین گانگ، وزیر خارجه چین در جریان این سفر بی سابقه به مرز میانمار همچنین گفت، حزب حاکم کمونیست چین و ادارات دولتی از جمله ارتش آزادی بخش، پلیس و نهادهای مدنی باید در تقویت سیستم دفاع مرزی بکوشند.

وی همچنین خواستار ارتقا و بهبود در حفظ مرزهای با ثبات و سرکوب جدی فعالیت‌های جنایتکارانه در دو سوی مرز شد.

این دیپلمات ارشد چین ادامه داد: هماهنگی در مدیریت مرزی، توسعه تجارت مرزی و روابط دو سویه ضرورت دارد.

درگیری بین ارتش میانمار و گروه‌های شبه نظامی قومی گاهی در سراسر مرز اتفاق می‌افتد و باعث شده تا مهاجران به چین بروند و بعضی وقت‌ها حملات خمپاره‌ای به داخل این کشور اتفاق بیفتد.

چین همچنین به دنبال حفظ تماس‌ها با تمامی طرف‌های درگیر در میانمار است اگرچه بابت حمایت از حکومت نظامیان در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته چون گفته که از میانمار بدون توجه به تغییرات اوضاع در این کشور حمایت می‌کند.

میانمار از زمان سرنگونی دولت دموکراتیک این کشور به رهبری آنگ سان سوچی در ۲۰۲۱ در تنش و آشوب به سر می‌برد.

چین با وجود چالش‌های امنیتی به دنبال پیشبرد تجارت قانونی بین دو طرف است و اخیرا نیز پس از تعطیلی و بستن مرزها برای بیش از ۱۰۰۰ روز که بخشی از اقدامات مقابله با کرونا بود، گذرگاه‌های مرزی را بازگشایی کرده است.

وزیر خارجه چین همچنین در جریان بازدید از نقطه مرزی "واندینگ-رویلی" مفهوم کریدور اقتصادی چین-میانمار را با هدف کمک اقتصادی و توسعه دو طرف مطرح کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید