چین طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟

کدخبر: ۵۷۱۲۲۵
فرستاده ویژه چین در افغانستان گفت، پکن به این زودی‌ها برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان افغانستان ندارد چون منتظر تایید تعهدات آن در عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورهاست.
چین طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، "یوئه شیائویونگ" در جریان سفر دو روزه به دوحه، قطر همراه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این مساله را مطرح کرد که دولت پکن به این زودی‌ها به دنبال به رسمیت شناختن طالبان افغانستان نیست.

این دیپلمات چینی همچنین گفت: برای چین اگرچه مساله به رسمیت شناخته شدن طالبان نمی‌تواند به این زودی‌ها اتفاق بیفتد اما به این معنا نیست که ما نباید همکاری فعالی با دولت موقت در افغانستان داشته باشیم، چون بر این باوریم که این مساله به کمک‌های بشردوستانه مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: افغانستان ۲۰ سال است که تحت اشغال خارجی بوده و ما معتقدیم که این یک فرصت برای افغانستان است که برای نخستین بار آینده خود را به دست بگیرد. ما باید احترام خود را به حق حاکمیت، استقلال و یکپارچگی قلمروی افغانستان نشان دهیم.

این دیپلمات چینی همچنین خاطرنشان کرد، مقام‌های کابل باید خود را از گروه‌های تروریستی دور کنند و نگذارند که خاک افغانستان برای حملات علیه دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین گفت که بر این باور است هر کشوری باید خود درباره به رسمیت شناختن طالبان افغانستان تصمیم بگیرد و این مساله‌ای جمعی نیست. اولویت پکن در حال حاضر مساله به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان نیست بلکه کمک به مردم این کشور است.

نماینده دولت پکن در نشست دوحه همچنین گفت، آمریکا و ناتو که برای چندین سال افغانستان را تحت اشغال خود داشتند، باید مسئولیت این مساله را بپذیرند و برای بازسازی این کشور سرمایه گذاری کنند. بسیاری از کشورهای عضو اکنون این پرسش را مطرح کرده‌اند. بسیاری این مساله را مطرح کردند که این روند باید هر چه زودتر حل و فصل شود. تحریم‌های یکجانبه و انسداد دارایی‌های افغانستان باید برداشته شود.

در پی تصرف کابل توسط طالبان در ۲۰۲۱، واشنگتن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را در بانک‌های آمریکا مسدود کرده است.

گوترش نیز به خبرنگاران گفت، مساله به رسمیت شناخته شدن طالبان در افغانستان در دستور کار نیست و الان زمان مناسبی برای دیدار با نمایندگان این گروه نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید