ایران و سوریه سند برنامه همکاری‌ مشترک بلندمدت امضا کردند

کدخبر: ۵۷۱۴۸۳
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امضای سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک دو کشور برای اولین بار در روابط دو کشور و در سطح رؤسای جمهور امضا شد.
ایران و سوریه سند برنامه همکاری‌ مشترک بلندمدت امضا کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص دست آورده‌ای سفر مهم رئیس جمهور کشورمان به سوریه، گفت: محور گفته‌های آقای رئیسی در حوزه سیاسی فی مابین ایران و سوریه بود و اراده سران دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه اقتصادی تجاری گردشگری علم و فن‌ آوری متمرکز است.

وی افزود: در این رابطه توافقات بسیار خوبی در دیدار رؤسای جمهور دو کشور انجام شد و تا ساعاتی دیگر دور جدید گفت و گو های آقای ابراهیم رئیسی و بشار اسد آغاز می‌شود، زیرا لازم بود برخی موضوعاتی که طرف سوری نیاز به مشورت بیشتری دارد، مورد مشورت قرار گیرد. قبل از پایان سفر آقای رئیس جمهور در دیدار مجدد دو رئیس جمهور این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به بخش دیگری از دست آورده‌ای سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه، اظهار داشت: بخش دوم دست آورد به حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بر می‌گردد. البته آقای بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، در این خصوص توضیحاتی را دادند اما صفر شدن تعرفه‌های تجاری دو کشور، توافق بر سر نحوه اعزام زائران ایرانی به نحوی که اعزام آنها مرتبط با هیچ ارز خارجی بجز لیر سوریه و ریال ایرانی نباشد از جمله توافقات انجام شده میان دو کشور است.

وزیر خارجه ادامه داد: در بخش دیگر همکاری‌های اقتصادی توسعه همکاری‌های بخش، خصوصی و تجارت است که رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند گشایش‌های جدیدی بر مبنای قوانین جدیدی که در پارلمان سوریه تصویب شده با دستور آقای بشار اسد هر چه زودتر عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: دست آورد دیگر این سفر در حوزه همکاری‌های امنیتی و دفاعی است. رژیم صهیونیستی تحرکاتی را علیه منطقه و جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته داشته که از موضوعات جدی بحث آقای رئیسی و رئیس جمهور سوریه است.

امیر عبداللهیان اذعان داشت: دیدار رئیس جمهور با سران مقاومت لبنانی و فلسطینی و دیدار ویژه با فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی و مدافعین صورت گرفت لذا به موضوعات امنیتی توجه ویژه‌ای شد.

وی خاطر نشان ساخت: امضای سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک دو کشور برای اولین بار در روابط دو کشور و در سطح رؤسای جمهور امضا شد. در این سند جامع همه موضوعات فی مابین با نگاه بلند مدت راهبری و چند ده ساله مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه اظهار داشت: امیدواریم دو ملت از این سفر در راستای گشایش‌های اقتصادی هر چه بیشتر سود ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید