ارسال۲۰۰ تانک جدید به اوکراین توسط غرب

چالش بزرگ بر سر راه ضدحمله بهاری اوکراین: نبرد خندق‌ها!

کدخبر: ۵۷۱۷۹۰
اقتصادنیوز: در آستانه ضدحمله بزرگ اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق جنوبی اشغال‌شده و همچنین شبه‌جزیره کریمه، روسیه استحکامات دفاعی چند لایه‌ای در نزدیکی شهر شرقی پولوهی به طول ۳۰ کیلومتر ایجاد کرده است.
چالش بزرگ بر سر راه ضدحمله بهاری اوکراین: نبرد خندق‌ها!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، استحکاماتی در تصاویر ماهواره‌ای کاپِلا اسپِیس دیده می‌شود، بخشی از شبکه گسترده مسکو است که برای دفاع در برابر حمله اوکراین ساخته شده و از غرب روسیه تا شرق اوکراین و تا درون شبه‌جزیره کریمه ادامه دارد.

به نوشته پایگاه رویترز، هزاران سرباز اوکراینی برای استفاده از تجهیزات نظامی مختلف به صورت ترکیبی، در کشورهای غربی آموزش می‌بینند تا برای انجام ضد حمله بهاری خود آماده شوند.

رویترز تصاویر ماهواره‌ای از مواضع دفاعی داخل روسیه و خطوط مقدم اوکراین را بررسی کرده است که نشان می‌دهد قوی‌ترین دفاع در منطقه جنوبی زاپوریژیا و ورودی شبه‌جزیره قرار دارد.

شش کارشناس نظامی گفتند که مواضع دفاعی که عمدتاً در پی پیشرفت‌های سریع اوکراین در پاییز ساخته شده است، می‌تواند این بار کار را برای اوکراین سخت‌تر کرده و نبرد به توانایی این کشور برای انجام عملیات‌های پیچیده و ترکیبی بستگی دارد.

ضد حله اوکراین می‌تواند مسیر جنگی را تغییر دهد که به یک نبرد خونین فرسایشی تبدیل شده است و کارشناسان نظامی می‌گویند طول خط مقدم می‌تواند دفاع روسیه نازک کند.

اگر کیف کنترل جنوب را پس بگیرد، می‌تواند دسترسی خود به مسیرهای صادراتی دریای سیاه را بازیابد. روسیه نشان داده بود که احتمالاً قصد دارد جلوی کریدور صادرات غلات از دریای سیاه را بگیرد.

کارشناسان نظامی می‌گویند که اوکراین ممکن است به این زودی‌ها ادوات زرهی دیگری از غرب دریافت نکند که بر کیف فشار می‌آورد تا در صورت کاهش حمایت‌های نظامی، تا جایی که امکان دارد، زمین‌های بیشتری پس بگیرد.

ملوین گفت: بیشتر ذخایر تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین ارسال شده و چند سال طول خواهد کشید که دوباره پر شوند. این فرصتی بزرگ برای پیشروی اوکراین علیه روسیه است.

کریدور زمینی

اوکراین متعهد شده که تمام مناطق اشغال‌شده توسط روسیه را پس بگیرد که تقریباً به اندازه کشور بلغارستان است.

غرب تعداد زیادی تانک مدرن و خودروهای جنگی را برای پیش‌قراولی ضد حمله به اوکراین داده که قرار است با تجهیزات پل‌زنی و خودروهای پاک‌سازی مین اعزام شوند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که به همین دلیل، روسیه استحکاماتی گسترده و لایه‌ای ساخته تا نیروهایش نسبت به زمانی که از شمال شرق اوکراین و شهر خرسون بیرون رانده شدند، مدت بیشتری دفاع کنند.

تحلیل رویترز نشان می‌دهد که بیشتر ساخت‌وسازهای روسیه پس از ماه نوامبر و زمانی که نیروهایش از شهر جنوبی خرسون عقب‌نشینی کرده و هر دو طرف به دنبال تحکیم مواضع خود در طول زمستان بودند، اتفاق افتاد.

کارشناسان نظامی می‌گویند که در صدها کیلومتر خط دفاعی، روسیه برای دفاع از مناطقی که انتظار حمله به آن را داشته یا ارزش استراتژیکی برای آن قائل است، مستقر خواهد شد.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، مواضع روسیه در نزدیکی خطوط مقدم جنوب شرقی منطقه زاپوریژیا، در شرق و در سراسر نوار باریک زمینی شبه‌جزیره کریمه، متمرکز شده است.

اگرچه شدیدترین نبرد ماه‌های اخیر در شرق و شهر باخموت جریان دارد؛ اما همه کارشناسان نظامی انتظار دارند که ضدحمله نیروهای اصلی اوکراین به سمت جنوب باشد.

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین سفری نادر به منطقه خرسون انجام داد که برخی ناظران آن را نشانه‌ای از اهمیت استراتژیک آن دانستند.

الکساندر موسیینکو، تحلیلگر نظامی کیف گفت که جنوب از نظر استراتژیک برای اوکراین حیاتی است.

وی گفت که علاوه بر قطع کریدور زمینی روسیه به کریمه اشغالی، حمله عمیق به جنوب می‌تواند شبه‌جزیره را در محدوده توپخانه اوکراین قرار دهد.

شبه‌جزیره الماسی‌شکل کریمه که در سال ۲۰۱۴ از اوکراین به زور گرفته شد، محل استقرار ناوگان دریای سیاه مسکو است که روسیه از آن برای انتقال قدرت به خاورمیانه و مدیترانه و موشک‌های کروز به اوکراین استفاده می‌کند.

جنوب همچنین محل استقرار نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اروپا است که از مارس سال گذشته اشغال شده و از سپتامبر تعطیل است. قبلاً یک‌پنجم برق مورد نیاز اوکراین از این نیروگاه تأمین می‌شد.

جنگ خندق

شهر پولوهی در منطقه زاپوریژیا قرار دارد که دروازه ورود اوکراین به جنوب است.

بقیه قسمت‌های جنوب در آن سوی رودخانه دنیپرو قرار دارد که مانع طبیعی در مقابل اوکراین‌ها است.

جان فورد، پژوهشگر مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری گفت: خندق‌های روسیه از کرانه شرقی دنیپرو در جنوب واسیلیوکا تا فدوریوکا، یعنی اطراف منطقه زاپوریژیا ادامه دارد.

خندق‌های ضدتانک به اندازه کافی عمیق و عریض هستند که مانع پیشروی تانک‌ها و خودروهای زرهی شوند. سپس دندان‌های اژدها قرار دارند که به عنوان سدهایی هرمی‌شکل عمل می‌کنند. سنگرهای سرنشین‌دار حدود یک کیلومتر پشت خندق‌ها واقع هستند.

علاوه بر خندق‌ها، سنگرها و موانع زیگ‌زاگ، خطوط دفاعی روسیه شامل میدان‌های مین، سیم‌خاردار و تسلیحات مخفی نیز هست.

در پولوهی نیز روسیه دو خط دفاعی، یکی در شمال و دیگری در جنوب ایجاد کرده است.

در بالای منطقه زاپوریژیا، برخی از شهرها مانند توکماک و بیلماک توسط استحکامات محاصره شده‌اند. سنگرها در امتداد جاده‌ها، خارج از شهرک‌ها و در فرودگاه شهرهای ملیتوپل و بردیانسک حفر شده‌اند.

نبرد با مانع

علی‌رغم استحکامات دفاعی، چهار کارشناس گفتند که نیروهای روسیه در طول خط مقدم پخش خواهند شد. این نقطه‌ضعفی است که کیف می‌خواهد با انجام عملیات‌های سرعتی، فریب و غافلگیری، از آن به نفع خود استفاده کند.

موسیینکو گفت که اوکراین می‌تواند از رودخانه دنیپرو و با استفاده از شناورهای غربی به خرسون حمله کند که باعث انحراف نیروهای روسی از نقاط دیگر خواهد شد.

موسیینکو تخمین زد که در این حمله، نیروهای اوکراین بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر هستند که شامل هشت تیپ تهاجمی ۴۰ هزارنفری است.

مقامات اوکراینی و روس از انفجارهایی در ملیتوپل، شهر مرکزی اشغالی منطقه زاپوریژژیا خبر دادند.

موسیینکو گفت: مانند عملیات‌های بازپس‌گیری خرسون، اوکراین نقاط لجستیکی را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: از بین بردن خطوط تدارکاتی روسیه باعث تضعیف استحکامات آن می‌شود.

طبق سند افشاشده آمریکا، غرب ۲۰۰ تانک برای اوکراین ارسال کرده است. والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین در ماه دسامبر گفت که برای شکست روسیه، علاوه بر خودروهای جنگی و توپخانه، مجموعاً به ۳۰۰ تانک نیاز دارد.

طبق همان سند که اوکراین با ضعف شدید دفاع هوایی مواجه است که در صورت پیشروی سریع نیروهای کیف و نیاز به محافظت در برابر بمباران‌های هوایی، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید