این ویتامین «دیابت» را ضربه فنی می کند

کدخبر: ۵۷۴۹۴۳
اقتصادنیوز: ویتامین K یک ریز مغذی است که به دلیل نقش کلیدی اش در فرایند لخته شدن خون، به ویژه گاما کربوکسیلاسیون، شناخته می شود. سال هاست تصور می شود که این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است در کاهش خطر دیابت نیز نقش داشته باشند.
این ویتامین «دیابت» را ضربه فنی می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیناپرس، محققان دانشگاه مونترال در مطالعه اخیر خود، نقش محافظتی ویتامین K در برابر بیماری دیابت را شناسایی کرده ‌اند؛ دیابت، یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می دهد که بدن قادر به استفاده از گلوکز یا ذخیره آن نباشد؛ این بیماری از هر 11 نفر در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و هیچ درمانی ندارد.

حال بازیگر مطرح سینما وخیم شد

قصد کاهش وزن دارید؟ این معجون خوشمزه را امتحان کنید

ویتامین K یک ریز مغذی است که به دلیل نقش کلیدی اش در فرایند لخته شدن خون، به ویژه گاما کربوکسیلاسیون، شناخته می شود. سال هاست تصور می شود که این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است در کاهش خطر دیابت نیز نقش داشته باشند.

نتایج چندین مطالعه نشان داد: کاهش مصرف ویتامین K با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. با این حال، مکانیسم های بیولوژیکی که نقش محافظتی ویتامین K در برابر دیابت را ثابت کنند، تاکنون ناشناخته باقی مانده اند.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی نشان داد: آنزیم های دخیل در گاما کربوکسیلاسیون و مورد استفاده توسط ویتامین K، به فراوانی در سلول های بتای پانکراس وجود دارند؛ سلول هایی که وظیفه اصلی آنها ترشح انسولین است.

دانشمندان اظهار داشتند: ما پروتئین جدیدی به نام ERGP را شناسایی کرده ایم که نقش مهمی در حفظ سطوح فیزیولوژیکی کلسیم در سلول های بتا دارد و در نتیجه از اختلال در ترشح انسولین جلوگیری می کند.

محققان اضافه کرده اند: یافته های این مطالعه نشان داده اند که ویتامین K می تواند راه های جدیدی را برای پیشگیری از دیابت باز کند و به کاربردهای درمانی جدیدی برای دیابت نوع ۲ منجر شود.

یافته های تحقیقاتی در مجله Cell Reports منتشر شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید