هشدار گروسی درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

کدخبر: ۵۷۵۳۶۵
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین در وضعیت بسیار آسیب‌پذیری قرار دارد.
هشدار گروسی درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از آن که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین بار دیگر منبع برق خارجی خود را از دست داد، گفت این نیروگاه در وضعیت بسیار آسیب‌پذیری قرار دارد. 

او دوشنبه در پستی توییتری اعلام کرد نیروگاه، برق خارجی خود را برای هفتمین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، از دست داد و مجبور شد برای برق به ژنراتورهای دیزلی اضطراری تکیه کند. 

به گزارش اسپوتنیک، پیش‌تر نیروگاه اعلام کرد به دلیل قطعی آخرین خط فشار قوی، ژنراتورهای دیزل را به کار انداخته است. علت قطعی خط فشار قوی در دست بررسی است. 

گروسی افزود: وضعیت ایمنی هسته‌ای در نیروگاه به شدت آسیب‌پذیر است. باید همین حالا با حفاظت از نیروگاه موافقت کنیم. این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد. 

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپاست که تحت کنترل نیروهای روسیه قرار دارد اما عمدتاً توسط پرسنل اوکراینی اداره می‌شود. آژانس بین‌الملل انرژی اتمی بارها درباره وضعیت آن که در طول جنگ محل گلوله‌باران بوده، ابراز نگرانی کرده است. 

گروسی جمعه گفت مذاکرات برای تضمین امنیت به منظور جلوگیری از خطر حادثه هسته‌ای شدید در قاره اروپا در جریان است. 

روسیه از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ منطقه زاپروژیا را بعد از آن که اکثریت قاطع جمعیت آن در یک همه‌پرسی به الحاق به خاک روسیه رای دادند، آن را بخشی از خاک خود می‌داند. پوتین و رئیس این منطقه توافق الحاق آن را در همان زمان امضا کردند. اوکراین الحاق این منطقه به فدراسیون روسیه را نپذیرفته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید