9 عادت خوبی که شما را بیمار می‌کند!

کدخبر: ۵۷۶۵۴۹
توصیه می‌شود که یک عدد مکمل در روز مصرف کنید و دلیل خوبی برای این کار وجود دارد؛ زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.
9 عادت خوبی که شما را بیمار می‌کند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سلامت نیوز، همان طور که می‌دانید رعایت نکات بهداشتی و سلامتی برای ما مفید است؛ اما پیشنهاد می‌شود به این ۹ عادت که در صورت انجام بیش از حد می‌توانند به سبک زندگی شما آسیب برسانند، توجه کنید. ورزش کردن، مسواک زدن بیش از حد دندان‌ها، نوشیدن آب بطری، مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و بسیاری موارد دیگر.

۱) مصرف زیاد غذاهای حاوی سطوح بالای هیستامین:

موادی همچون پنیر و آجیل هیستامین دارند. هیستامین در واقع یک ماده شیمیایی است که در بدن تولید می‌شود. دکتر هانا برای، متخصص تغذیه گفت: این ماده به تنظیم سیستم ایمنی بدن و تنظیم واکنش‌های آلرژیک و التهابی کمک می‌کند.

با این حال تنظیم آن به شدت توسط بدن کنترل می‌شود و ناهماهنگی در سطح آن می‌تواند منجر به عدم تحمل هیستامین (HIT) در برخی افراد شود. خصوصا جایی که سطوح این ماده شیمیایی از توانایی بدن برای تجزیه آن بیشتر است.

علائم این افراد می‌تواند شامل گرفتگی معده، کهیر، گر گرفتگی، خارش، سردرد و اسهال باشند. اگر فکر می‌کنید هیستامین می‌تواند یک مشکل بالقوه برای شما باشد، برای مدت کوتاهی یک رژیم با میزان هیستامین کم را امتحان کنید.

۲) مصرف بیش از حد مکمل‌ها:

توصیه می‌شود که یک عدد مکمل در روز مصرف کنید و دلیل خوبی برای این کار وجود دارد؛ زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ویتامین C بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و گرفتگی معده شود. بنابراین دستورالعمل‌ها را رعایت کنید.

۳) افراط در مصرف سبزی ها:

همه می‌دانند که مصرف مقدار معقول سبزی ها برای سلامتی و تندرستی بسیار مهم است؛ اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند به‌ویژه برای کسانی که از سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) رنج می‌برند، تأثیر گذار باشد.

محقق آندریا برتون گفت: بسیاری از بیماران IBS پس از خوردن سبزی هایی مانند کلم بروکلی مشکلشان تشدید می‌شود که می‌تواند به دلیل مقدار و نوع فیبر و قند موجود در سبزی ها باشد. به عنوان مثال سیستم گوارشی شما ممکن است تمام فیبرهای سبزی ها را به طور مؤثر تجزیه نکند که ممکن است در حین عبور دستگاه گوارش را تحریک کند.

او گفت: یکی از راه‌های درمان این است که از یک برنامه غذایی پیروی کنید که کمتر شامل غذاهایی مانند هویج، پیازچه، خیار، بادمجان، زنجبیل، زیتون، کاهو، جوانه لوبیا، پیاز بهار، بوک چوی و شلغم باشد.

۴) فقط آب بطری بنوشید:

دکتر برتون توضیح داد: تنها نوشیدن آب‌های بطری شده، می‌تواند تأثیرات مضری بر بدن داشته باشد. به این دلیل که بطری‌های پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند و همچنین به اندازه آب لوله‌کشی خالص نیستند. دکتر پیشنهاد می‌کند که آب لوله کشی خود را فیلتر کرده و بطری‌های خود را در خانه پر کنید.

۵) حذف تمام غذاهای چرب:

غذاهای چرب برای سلامتی مضر هستند و باعث افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند که می‌دانید، اما انواع چربی‌های سالم در غذاهایی مانند دانه ها، آجیل، آووکادو و روغن زیتون وجود دارند که می‌توانند به سلامتی بهتر کمک کنند. این چربی‌ها سطح انرژی را افزایش می‌دهند و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K کمک می‌کنند.

۶) مسواک زدن بیش از حد دندان‌ها:

مسواک زدن هر شبانه روز در صبح و شب برای حفظ بهداشت دهان و دندان حیاتی است، اما برخی افراد در آن زیاده روی می‌کنند که می‌تواند آسیب زننده باشد. مسواک زدن برای دندان‌ها ساینده است و اگر به شدت یا برای مدت طولانی انجام شود می‌تواند آسیب زا باشد.

۷) استفاده زیاد از ضدعفونی کننده‌های دست:

کووید باعث شد بسیاری از افراد همیشه یک بطری ضدعفونی کننده دست را به همراه خود داشته باشند، این در حالی است که اگر بیش از حد استفاده شود، می‌تواند بر سیستم ایمنی طبیعی تأثیر منفی بگذارد. همچنین می‌تواند به میکروبیوم پوست آسیب برساند. میکروبیوم پوست می‌تواند خطر نفوذ اشعه ماورای بنفش، واکنش‌های آلرژیک و میکروب‌هایی را که در دفاع طبیعی شما نفوذ می‌کنند، افزایش دهد.

۸) ورزش بیش از حد:

انجام برخی از ورزش‌های روزانه مهم است، اما زیاده‌روی در آن می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود و بدن شما پس از ورزش نیاز به استراحت و ریکاوری داشته باشد. ورزش زیاد می‌تواند بر سطح انرژی و خلق و خو تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه باعث عصبانیت، تحریک پذیری و کم خوابی شود.

۹) جویدن بیش از حد آدامس:

جویدن آدامس یک راه عالی برای تازه کردن فوری نفس است، اما در صورت جویدن زیاد به دلیل مقدار هوایی که وارد بدن می‌شود، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. وقتی آدامس می‌جوید، معده انتظار دارد که غذا نزدیک باشد و شروع به تولید آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم می‌کند. این امر می‌تواند شما را بیشتر گرسنه کند و باعث پرخوری شود. همچنین برخی از آدامس‌ها حاوی شیرین‌کننده‌هایی هستند که هضم آن‌ها سخت است و باعث نفخ و تولید گازهای گوارشی می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید