برگزاری پاویون تخصصی انجمن ملی خرمای ایران

کدخبر: ۵۷۶۸۹۳
انجمن ملی خرما برای اولین بار پاویون تخصصی خرما را در سی امین نمایشگاه آگروفود با حضور بخش قابل توجهی از تولیدکننده ها و فعالان حوزه فرآوری و بسته بندی را برگزار می‌کند.
برگزاری پاویون تخصصی انجمن ملی خرمای ایران

به گزارش اقتصادنیوز، این پاویون تخصصی در سی امین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته ایران (اگروفود ۲۰۲۳) از تاریخ ۲۶ لغایت ۲۹ خردادماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی با حضور شرکت های داخلی و خارجی در حالی برگزار می شود.

به همین مناسبت نشست خبری رئیس،‌ نائب رئیس و دبیر انجمن ملی خرمای ایران در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

چهار میلیون نفر اشتغال در صنعت خرما

محسن رشیدفرخی، رییس انجمن ملی خرما ایران در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: صنعت خرما ایران برای ۱.۵ میلیون نفر اشتغال مستقیم و برای چهار میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است که حمایت از این صنعت علاوه بر افزایش اشتغالزایی و حفظ تولید می تواند در افزایش ارزآوری به کشور اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه دوم تولید خرما جهان را دارد، اظهار داشت: از ۷۵ مقصد صادراتی خرمای ایران، بیشترین صادرات به کشورهای امریکا و چین انجام می‌شود.

رشیدفرخی، افزود: براساس آمارها، خرمای مورد نیاز کشور تامین است و سرانه مصرف کشور نزدیک به هشت کیلوگرم برای هر نفر برآورد شده است.

این مقام صنفی تصریح کرد: یکی از مشکلات این بخش را تصمیم گیری های خلق الساعه در بحث ممنوعیت صادرات دانست و گفت: میزان تولید کشور بیش از نیاز داخلی است بنابراین ما در هیچ مقطع زمانی دچار کمبود برای عرضه این محصول در بازار داخلی نشده ایم، اما هر ساله برای ماه مبارک رمضان ممنوعیت صادرات اعمال می شود که این امر به ضرر بازار است.

وی درباره قیمت گذاری خرما افزود: قیمت خرما باید مبتنی بر نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید محاسبه شود و قیمتگذاری دستوری برای خرید یا فروش آن معنا ندارد.

رییس انجمن ملی خرما ایران اظهار داشت: نهاده های مورد نیاز تولید این محصول در سه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین نباید توقع داشته باشیم که قیمت خرما افزایش نداشته باشد.

وی، کیفیت، فراوری و بسته بندی خرما را از اولویت های این صنعت برشمرد و گفت: حمایت از این صنعت می تواند موجب تولید کیفی، افزایش فراورده های این محصول و بسته بندی های شکیل برای مصارف داخل و خارج از کشور شود.

به گفته رشیدفرخی، اکنون در کشور ۵۰۰ رقم خرما وجود دارد که ۱۸ رقم آن خرما تجاری است.

وی با بیان اینکه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد نخیلات کشور غرقابی است، این فرایند را فاجعه دانست و افزود: با توجه به خشکسالی های پی در پی و تنش آبی اکثر استان های خرماخیز کشور از جمله استان کرمان با مشکل جدی کم آبی روبه‌رو هستند که این امر می تواند کاهش تولید را در پی داشته باشد.

 

حمایت انجمن ملی خرمای ایران از اعضا خود برای حضور در اگروفود

انجمن ملی خرمای ایران توانسته است با رایزنی هایی که انجام داده پاویون تخصصی به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع در سی امین نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی کشور (اگروفود) برای حضور اعضای خود در حوزه تولید، تامین، درجه بندی و بسته بندی، ماشین آلات تخصصی، فرآوری، صادرات، بازرگانی داخلی و صنایع دستی تدارک ببیند.

آرزو جمالی، مدیر استان های اتاق ایران با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: به طور کلی بر اساس سیاست هایی که در اتاق ایران به خصوص در ماه‌های اخیر مصوب شده بابت حضور شرکتهای توانمند صادراتی ایران در نمایشگاه های بین المللی مشوق هایی در جهت بهبود فضای کسب و کار و حمایت از واحدهای تولیدی اعطا می‌شود.

وی افزود: در این راستا انجمن ملی خرما ایران که همواره نقش فعالی در تجاری ‌سازی این محصول و ارز آوری برای کشور داشته و همچنین حضور فعال در نمایشگاه داخلی، بین المللی و حتی نمایشگاه های مجازی دارد، در راستای ایفای مسئولیت خود نقش پررنگی در گرفتن پاویون و حمایت از تولید کننده خود نیز داشته و دارد.

نمایش توانمندی های صنعت خرما در نمایشگاه اگروفود

در این نشست خبری همچنین هادی مقدم، نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در نمایشگاه آگروفود، بهترین شرکت های صنعت خرما در همه زمینه ها همچون تولید، بسته بندی و فرآوری حضور خواهند داشت و از دیگر اقداماتی که انجمن به صورت خاص برای نمایشگاه اگروفود انجام داده است می توان به دعوت سفرای مرتبط با بازارهای هدف صادراتی خرما کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حقیقت با این اقدامات سعی داریم همه توان و پتانسیل‌های نهفته و آشکار در صنعت خرما را به خوبی به نمایش بگذاریم و زمینه ای برای تعاملات بیشتر کشورهای دیگر داشته باشیم.

مقدم با تاکید بر اینکه بایستی برای صنعت خرما برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم، افزود: البته در حوزه صادرات این محصولات موانع و مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه گاهی اینگونه نشان داده می شود که بسته بندی های ما مناسب بازارهای صادراتی نیست. این در حالی است که در حوزه بسته بندی پتانسیل بالایی وجود دارد و بیش از ۴۶ شرکت فعال در این حوزه نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت و بهترین کیفیت های خود را به نمایش می گذارند.

حضور ۴۶ شرکت برتر تولیدکننده در نخستین پاویون تخصصی انجمن ملی خرما

مهرداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرما ایران در این نشست گفت: نخستین پاویون تخصصی انجمن ملی خرما ایران در کنار نمایشگاه اگروفود با حضور ۴۶ شرکت برتر تولید، فراوری و بسته بندی خرما ایران در فضایی به مساحت ۱۶۰۰ مترمربع از ۲۶ تا ۲۹ خرداد از ساعت هشت تا ۱۵ در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه، نمایش توانمندی های صنعت خرما ایران از تولید، فراوری و بسته بندی است که با دعوت از میهمانان خارجی تلاش داریم شرایط را برای رونق صادرات فراهم کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید