احتمال توافق آذربایجان و ارمنستان تا آخر سال

کدخبر: ۵۷۸۳۲۰
ارمنستان می گوید توافق صلح با آذربایجان تا پایان سال امکان پذیر است.
احتمال توافق  آذربایجان و ارمنستان تا آخر سال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، ارمنستان می گوید توافق صلح با آذربایجان تا پایان سال امکان پذیر است.

بنا بر گزارش رویترز،  خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد، یک مقام ارشد ارمنستان روز یک‌شنبه گفت این احتمال وجود دارد که توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال 2023 امضا شود و به یک درگیری چند دهه پایان دهد.

مسکو، واشنگتن و اتحادیه اروپا همگی به طور جداگانه در تلاش هستند تا به تضمین صلح دائمی بین آذربایجان و ارمنستان که طی 30 سال گذشته بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی درگیر بوده‌اند، کمک کنند.

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، به تلویزیون ملی گفته که مذاکرات بسیار فشرده در جریان است. او گفت: «اگر ما بتوانیم این جریان را حفظ کنیم و حمایت قوی از سوی جامعه بین‌المللی برای دستیابی به پیشرفت وجود داشته باشد، آن‌گاه فرصتی برای امضای معاهده صلح تا پایان سال وجود دارد».

در سال 2020، آذربایجان کنترل مناطق تحت کنترل ارامنه قومی در قره‌باغ و اطراف آن را به دست گرفت. این منطقه در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شود، اما ساکنین آن عمدتاً ارمنی‌ها هستند.

هر دو طرف به طور معمول طرف دیگر را به نقض آتش بس توافق شده در سال 2020 متهم می کنند. هفته گذشته تاس اعلام کرد که چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در ماه جولای با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید