انتقاد علم‌الهدی از دولت / افزایش یارانه نقدی و کالابرگ برای حل مشکل معیشتی کافی نیست

کدخبر: ۵۷۸۷۸۵
علم الهدی گفت: یکی از چالش‌های اصلی نظام اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاری مطلق بر اقتصاد خرد است؛ به این معنا که دولت برای حل مشکل معیشتی مردم فقط محدود به افزایش یارانه نقدی و اعطای کالابرگ الکترونیکی است و سایر نهادها هم به‌صورت منطقه‌ای، در حال محرومیت‌زدایی هستند.
انتقاد علم‌الهدی از دولت / افزایش یارانه نقدی و کالابرگ برای حل مشکل معیشتی کافی نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی به اشاره به چالش‌های اصلی نظام اقتصادی کشور گفت: دولت برای حل مشکل معیشتی مردم فقط محدود به افزایش یارانه نقدی و اعطای کالابرگ الکترونیکی است و باید این رویکرد به نحوی تغییر کند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با مدیران و معاونان نهادهای بنیاد علوی در استان‎ های خراسان اظهار کرد: گاهی اوقات، تشکل‌های غیردولتی دست به انجام پروژه‌هایی می‌زنند که از اساس، وظیفه دولت است. در این رابطه، باید توجه داشت که برنامه‌های بنیاد علوی اولاً به‌صورت مستقیم در جهت توانمندسازی مردم باشد و ثانیاً برنامه‌هایش با فعالیت سایر گروه‌های جهادی در تعارض نباشد.وی افزود: اگر پروژه‌ای را در روستاها و مناطق محروم دنبال می‌کنید، پیش از اجرا مطمئن شوید که بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد، بهزیستی و حتی دستگاه‌های اجرایی دولتی در آن به میدان نیامده باشند تا به این ترتیب، موازی کاری در پروژه‌های محرومیت‌زدایی صورت نگیرد.

برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی متمرکز باشید

آیت الله علم الهدی در پاسخ به ارائه گزارش عملکرد مدیر بنیاد علوی در شهرستان کوهسرخ خاطرنشان کرد: اینکه شما تعداد زیادی بسته معیشتی در بین محرومان کوهسرخ توزیع کرده‌اید، اقدام پسندیده و خوبی است اما توجه داشته باشید که امروزه نهادها و تشکل‌های دیگری هم در این راه گام برمی‌دارند و شما باید متمرکز بر برطرف کردن مشکلات زیرساختی کوهسرخ باشید. به‌طور مثال، مسئله آب‌رسانی به باغات را دنبال کنید تا معضل درختان انار و میم‎های خشکیده حل‌وفصل شود و مردم بتوانند به باغداری، کشاورزی، دامداری و سایر کسب‌وکارهای خود برسند.وی ادامه داد: امروزه در شهرستان خواف، زیر پای مردم ثروت بی‌پایان الهی و معادن سرشار قرار گرفته اما همچنان اهالی شهر گرفتار مسائل درآمدی هستند. در این شرایط، این ثروت پیش از اینکه بخواهد نصیب پیمانکاران غیرخراسانی یا حتی خارجی شود، باید نصیب و بهره‌ای برای مردم خواف داشته باشد و این همان زمینه‌ای است که بنیاد علوی می‌تواند در آن اقدام و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده را احیا کند.

راهبری کنید تا مردم به ثروت برسند

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: بنیاد علوی باید راهبری کند تا نسخه واحد محرومیت‌زدایی در کل استان، پیوست‎ های خاص برای شهرستان‌ها داشته باشد. مردم ما استعداد بالا و توان زیادی برای کار دارند و قیّم نیاز ندارند زیرا خودشان می‌توانند به ثروت برسند و برای خود خلق درآمد کنند. بر همین اساس، تا زمانی که هر بخش و منطقه، دستورالعمل اختصاصی خود را برای محرومیت‌زدایی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که فعالیت‌های امدادی، توزیع بسته‌های معیشتی و حتی اشتغال‎زایی ختم به ثمرات مطلوب شود.

حل مشکل معیشتی مردم، محدود به یارانه و کالابرگ نباشد

وی تأکید کرد: یکی از چالش‌های اصلی نظام اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاری مطلق بر اقتصاد خرد است؛ به این معنا که دولت برای حل مشکل معیشتی مردم فقط محدود به افزایش یارانه نقدی و اعطای کالابرگ الکترونیکی است و سایر نهادها هم به‌صورت منطقه‌ای، در حال محرومیت‌زدایی هستند. باید این رویکرد به نحوی تغییر کند که اقتصاد کلان هم به‌موازات اقتصاد خرد موردتوجه قرار بگیرد و در این راه، بنیاد علوی می‌تواند در تفاهم‌نامه‌های همکاری کلان به میدان بیاید تا خود مردم به ثروت برسند. اگر مردم پولدار بودند و در کسب‌وکارشان توفیق داشتند، دیگر نیازی نخواهد بود که نهادها بسته معیشتی بدهند و خود را درگیر محرومیت‌زدایی کنند.

مردم می توانند روی پای خودشان بایستند

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد گفت: درست است که باید به گرسنگان و محرومان رسیدگی شود اما نباید همه‌چیز محدود به همین بماند. امروزه از بنیاد مسکن گرفته تا بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی و حتی سازمان‌های اقتصادی دولت، همه در تلاش هستند تا مردم را مدیریت کنند. این اشتباه است. مردم خودشان می‌توانند روی پای خود بایستند، به شرطی که از کسب‌وکارشان حمایت شود و ثروت آفرینی، زیرساخت مردمی پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید