اوکراین ضدحملات علیه روسیه را آغاز کرد

کدخبر: ۵۷۸۹۹۵
رسانه‌های غربی امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند ضدحمله اوکراین علیه روسیه که کی‌یف از مدت‌ها پیش وعده آن را داده بود آغاز شده است.
اوکراین ضدحملات علیه روسیه را آغاز کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، شبکه آمریکایی ان‌بی‌‌سی و روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از منابع مطلع مدعی شده‌اند این ضد حمله آغاز شده و کی‌یف تانکهای اهدایی از سوی غرب را برای حمله به مواضع روسیه در جنوب شرق اوکراین به کار گرفته است. 

آغاز یا عدم آغاز این ضد حمله از جمله موضوعات محل جدال رسانه‌ای میان مقام‌های اوکراین و روسیه بوده است. مقام‌های روسیه گفته‌اند که این ضد حمله‌ها از چند روز پیش آغاز شده‌اند اما موفقیتی به همراه نداشته و ناکام مانده‌اند. اوکراینی‌ها از اظهارنظر درباره اینکه این حملات آغاز شده‌اند یا خیر طفره رفته‌اند. 

روزنامه فایننشال‌تایمز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام غربی در کی‌یف و دو عضو ارتش اوکراین و تحلیلگران نظامی مدعی شد که اوکراین تانک‌های ساخت آلمان را برای حمله به مواضع روسیه در جنوب شرقی اوکراین به کار گرفته و اولین حملات زرهی سنگین را آغاز کرده است. 

تحلیلگران نظامی گفته‌اند که این اقدامات نشانه‌های روشنی است مبنی بر اینکه بعد از چندین ماه آمادگی و آموزش نظامی، اوکراین ضدحمله تابستانی را آغاز کرده است.

کی‌یف هدف از این ضدحمله را «بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده از روسیه» اعلام کرده؛ با وجود این، گزارش‌هایی که حتی در رسانه‌های غربی منتشرشده نشان می‌دهند که انتظار نمی‌رود این ضدحمله محاسبات جنگ را به طور جدی تغییر دهد. 

حدود سه هفته پیش پایگاه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده بود کاخ سفید به دلیل آنکه امید چندانی به ضدحمله اوکراین ندارد در حال برنامه‌ریزی برای این احتمال است که درگیری‌های میان اوکراین و روسیه به یک «جنگ منجمد» تبدیل شود.  

جنگ منجمد در اصطلاحات روابط بین‌الملل به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن درگیری‌های مسلحانه میان طرف‌ها به پایان رسیده اما هیچ معاهده صلح یا ساز و کار سیاسی دیگری که بتواند تنش‌ها میان دو طرف را حل و فصل کند ایجاد نشده و جنگ، هر لحظه ممکن است دوباره آغاز شود. 

رسانه آمریکایی در بخشی از آن گزارش نوشته است: «این احتمال، به ویژه از آن جهت واقعی‌تر به نظر می‌رسد که برداشت‌ها در کاخ سفید در حال حرکت به این سمت است که پاتک اوکراین قرار نیست ضربه‌ای کاری به روسیه وارد کند.»

«مایکل کوفمن»، تحلیلگر نظامی در «مرکز تحلیل‌هایی دریایی» که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است امروز پنجنشنبه به فایننشال‌تایمز گفت: «با توجه به سیستم‌هایی که مستقر شده‌اند به نظر می‌رسد که ضدحمله اوکراین آغاز شده و در حال انجام است.» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید