گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و چین

کدخبر: ۵۸۰۰۸۵
وزیر خارجه چین در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود که امروز (چهارشنبه) انجام شد، به ایالات متحده تاکید کرد تا از مداخله در امور داخلی پکن و ضربه زدن به امنیت آن دست بردارد.
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا این تماس تلفنی بین کین گانگ، وزیر خارجه چین و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی وی در حالی صورت گرفته که بلینکن قرار است در روزهای آتی به پکن برود.

وزیر خارجه چین به همتای آمریکایی خود گفت که به نگرانی‌های جدی پکن شامل مساله تایوان احترام بگذارد.

بلینکن نیز بار دیگر بر ضرورت نیاز به ارتباط با هدف اجتناب از محاسبات نادرست و درگیری تاکید کرد و گفت: آمریکا به رسیدگی به نگرانی‌ها و همکاری بالقوه با چین ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه چین به بلینکن گفت: از آغاز سال جاری میلادی، روابط بین دو کشور با مشکلات و چالش‌های جدیدی روبرو بوده و مسئولیت آن واضح است.

وی افزود: آمریکا باید از مداخله در امور داخلی چین و همچنین ضربه زدن به تمامیت ارضی، منافع امنیتی و توسعه چین به نام رقابت دست بردارد.

اگر سفر وزیر خارجه آمریکا به چین بر اساس برنامه انجام بگیرد، این نخستین سفر از سوی یک دیپلمات ارشد آرمیکایی پس از پنج سال به پکن محسوب می‌شود.

روابط بین چین و آمریکا در پی ساقط شدن یک بالون ادعایی جاسوسی چین بر فراز حریم هوایی آمریکا پر تنش‌تر از قبل شده است.

وزارت خارجه چین هنوز اطلاعاتی درباره سفر بلینکن منتشر نکرده اما یکی از مقام‌های آمریکایی جمعه گذشته اعلام کرد که وزیر خارجه ایالات متحده قرار است ۱۸ ژوئن به چین برود اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

وزیر خارجه آمریکا سفر فوریه خود را به پکن در پی سقوط این بالون کنسل کرده بود.

همچنین سفر مقام‌های آمریکایی به تایوان که چین آن را بخش جدایی ناپذیر از چین می‌داند، نیز محل تنش دیگری بین پکن و واشنگتن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید