توسعه ناوگان هوایی ارتش آمریکا در عراق

کدخبر: ۵۸۱۷۱۷
ایالات متحده آمریکا ناوگان بالگردها و انواع هواپیماهای جنگی خود را تا ۲۰ درصد در پایگاه عین‌الاسد در غرب کشور در سال ۲۰۲۳ تقویت کرده است.
توسعه ناوگان هوایی ارتش آمریکا در عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جبار عوده» از اعضای ارشد ائتلاف «چارچوب هماهنگی» (ائتلاف احزاب شیعه عراق) امروز (پنج شنبه) از توسعه ناوگان هوایی ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد، واقع در غرب عراق خبر داد.

او به وبگاه بغداد الیوم گفت: «ایالات متحده آمریکا ناوگان بالگردها و انواع هواپیماهای جنگی خود را تا ۲۰ درصد در پایگاه عین‌الاسد در غرب کشور در سال ۲۰۲۳ تقویت کرده است».

جبار عوده افزود: «گسیل سلاح‌های بیشتر در پایگاه عین الاسد، علامت سؤال‌های بسیاری را بر می‌انگیزد، گویی که آمریکا خود را برای جنگ آماده می‌کند».

پایگاه عین الاسد (سابقا قادسیه) پس از پایگاه هوایی «بلد» دومین پایگاه بزرگ ارتش آمریکا در عراق محسوب می‌شود که در منطقه «البغدادی» در استان الانبار واقع شده است که در سال ۲۰۰۳ به اشغال آمریکا درآمد و همچنان در اختیار این کشور قرار دارد.

این فعال سیاسی عراقی در ادامه از دولت بغداد خواست تا در جریان تحولات و اتفاقاتی که در پایگاه عین الاسد می‌افتد قرار گیرد و به افکار عمومی را در این خصوص توضیح دهد. او تأکید کرد که عین الاسد، صرفا باید یک پایگاه آموزشی و نه پادگان جنگی باشد.

جبار عوده افزود: «در عراق هیچ نهاد و سازمانی بر پایگاه عین الاسد نظارت ندارد و هیچ مقامی بدون اجازه نیروهای آمریکایی حق ورود به این پایگاه را ندارد که این مسأله با اصل حاکمیت و تمامیت ارضی عراق در تضاد است».

گسترش ناوگان هوایی در پایگاه عین الاسد، پس از آن است که «عبدالله الجغیفی» دبیرکل حزب «احرار الفرات» در استان الانبار در تاریخ ششم اردیبهشت ماه به رسانه‌های عراقی گفت که «فاجعه‌ای بزرگ» در این استان در حال رخ دادن است و آمریکایی‌ها بدون هیچ ممانعتی در حال خرید زمین و گسترش پایگاه عین الاسد هستند.

او گفت که مقامات آمریکایی در عراق اقدام به خرید اراضی عشایر در استان الانبار کرده‌اند و پایگاه عین الاسد را به سمت غرب عراق گسترش می‌دهند. به گفته الجغیفی شورای استانداری و نمایندگان استان الانبار کاملا منفعلانه عمل می‌کنند و گویی که هیچ اطلاعی از اتفاقاتی که در این استان رخ می‌دهد، ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید