واکنش فوری آمریکا به اختلاف واگنر و ارتش روسیه

کدخبر: ۵۸۲۰۴۷
شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اختلافات میان فرمانده گروه واگنر و ارتش روسیه اعلام کرد که وضعیت به وجود آمده را رصد می کنیم و با شرکا و متحدان خود در ارتباط هستیم.
 واکنش فوری آمریکا به اختلاف واگنر و ارتش روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شورای امنیت ملی کاخ سفید جمعه شب به وقت محلی در پی  اظهارات جنجالی یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر و تدابیر امنیتی در مسکو پایتخت روسیه اعلام کرد: وضعیت را رصد می‌کنیم و با متحدان و شرکای خود در ارتباط با این تحولات مشورت خواهیم کرد.

فوری/ ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند/ درخواست مهم تهران از واشنگتن

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده آمریکا وضعیت روسیه را پس از اختلاف فرمانده واگنر و ارتش این کشور  از نزدیک زیر نظر دارد.

شبکه خبری سی‌ ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد ایالات متحده آمریکا در حال رصد وضعیت روسیه در پی اظهارات فرمانده واگنر است.

یک مقام آمریکایی گفت: مقامات آمریکا اظهارات یوگنی پریگوژین فرمانده واگنر را فراتر از لفاظی های معمول او می‌دانند.  این (آنچه در حال رخ دادن است) واقعی است.

خبرگزاری تاس بامداد شنبه گزارش داد که در پی اظهارات جنجالی یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر، تدابیر امنیتی در مسکو پایتخت روسیه تقویت شده است.

 یک منبع آگاه به تاس گفت: تدابیر امنیتی در مسکو تقویت شده؛ همه تاسیسات حیاتی و زیرساخت‌های دولتی و حمل و نقل تحت حفاظت بیشتر قرار گرفته‌ و یگان‌های ویژه گارد ملی روسیه به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.

یوگنی پریگوژین جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است. وی همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد در مقبره لنین دفن می‌شود. مقام‌های روسیه وی را به سازماندهی شورش مسلحانه متهم کرده و علیه وی پرونده تشکیل دادند.

خبرگزاری اینترفکس  نیز به نقل از دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نوشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری از تحولات مربوطه مطلع و «اقدامات لازم اتخاذ شده است.»

ژنرال سرگئی سورویکین معاون عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین از نیروهای واگنر خواست تا از مخالفت با ارتش دست برداشته و به پایگاه‌هایشان بازگردند. دشمن منتظر است تا اوضاع سیاسی داخلی در کشور ما وخیم شود.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) هشدار داد: ما از جنگجویان واگنر می‌خواهیم که مرتکب خطای جبران‌ناپذیر نشوند، اقدامات قهری علیه مردم روسیه را متوقف کرده، دستورات خائنانه و مجرمانه پریگوژین را اجرا نکننده و برای بازداشت وی اقدام کنند.

کمیته ملی ضدتروریسم روسیه اعلام کرد که سرویس امنیت روسیه در پی دعوت پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر به شورش مسلحانه علیه وی پرنده جنایی تشکیل داد. «اظهاراتی از جانب پریگوژین منتشر شده که مطلقا بی اساس است.... ما می‌خواهیم که اقدامات غیرقانونی فورا متوقف شود.»

دفتر دادستانی کل روسیه نیز تشکیل پرونده علیه پریگوژین را تایید کرد و گفت: پاسخ قانونی مناسبی به اقدامات وی داده خواهد شد. پرویگوژین در صورتی که محکوم شود به ۱۲ سال تا ۲۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

فرمانده گروه واگنر روز جمعه برای اولین بار در یک کلیپ ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی وی در تلگرام منتشر شد، توجیهات اصلی روسیه برای حمله به اوکراین در 24 فوریه سال گذشته را در آنچه "عملیات نظامی ویژه" می خواند، رد کرد.

وی در ادامه افزود: "هیچ چیز غیرعادی در 24 فوریه اتفاق نیفتاد، وزارت دفاع روسیه در تلاش است جامعه و رئیس جمهور (پوتین) را فریب دهد و داستانی را در مورد چگونگی تجاوز دیوانه وار اوکراین و ناتو به ما بگوید.

به گفته فرمانده گروه واگنر، جنگ اوکراین لازم بود تا شویگو (وزیر دفاع روسیه) بتواند مارشال شود، تا بتواند دومین مدال «قهرمان» را دریافت کند.

پریگوژین فرمانده نظامی گروه واگنر ماه هاست که علناً سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف ژنرال ارشد روسیه را به بی کفایتی در جنگ اوکراین متهم می کند.

گروه واگنر اخیرا در کنترل بر شهر باخموت نقش پررنگی داشت. وی گفته بود که از این شهر عقب‌نشینی کرده و کنترل آن را به ارتش روسیه می‌سپارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید