پاسخ بن سلمان به منتقدان پروژه «نئوم»/ بلندپروازی جدید ولیعهد سعودی جنجالی شد

کدخبر: ۵۸۲۹۴۳
ولیعهد عربستان سعودی در راستای پاسخ به منتقدان ابرپروژه «نئوم»، توضیحاتی را درباره انگیزه‌اش از ساخت چنین پروژه بلند پروازانه‌ای در شمال غرب این کشور ارائه داد.
 پاسخ بن سلمان به منتقدان پروژه «نئوم»/ بلندپروازی جدید ولیعهد سعودی جنجالی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  در مستندی که توسط کانال آمریکایی "دیسکاوری" نمایش داده شد، محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی با همراهی مقامات ارشد و طراحان پروژه شهر جدید «لاین» (THE LINE) درباره اولین پروژه در نوع خود در جهان صحبت کرده و متعهد شد که نتیجه نهایی این پروژه، خلاقانه و جدید خواهد بود.

رای قاطع نمایندگان به تعطیلی شنبه

بن سلمان در این مستند تاکید می‌کند که عربستان از طریق پروژه نئوم به دنبال ایجاد تمدن جدید فردا است و سایر کشورها را تشویق می‌کند تا کارهای مشابهی را برای حفاظت از کره زمین انجام دهند.

خودروی زیرپای مدیر خودروسازی بزرگ کشور فاش شد

آتش‌سوزی گسترده در نزدیکی حرم امام حسین (ع)+ فیلم

ولیعهد عربستان با اشاره به انگیزه‌های ساخت شهر جدید لاین در قلب ابرپروژه نئوم گفت: رشد جمعیت در سال ۲۰۳۰ در عربستان سعودی از ۳۳ میلیون نفر به حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون نفر خواهد رسید. این تعداد کل منابع زیرساختی موجود عربستان را مصرف می‌کنند.

محمد بن سلمان در پاسخ به منتقدان پروژه بلندپروازانه خود و تردیدها درباره تکمیل آن نیز گفت: اجازه دهید آنها صحبت کنند و ما همچنان به آنها ثابت می‌کنیم که اشتباه می‌کنند.

بن سلمان درباره روند پیش بردن این پروژه نیز تصریح کرد: ما ایده‌های زیادی را بررسی کرده‌ایم تا در سال ۲۰۳۰ تکمیل شود. ما با هم تبادل نظر کردیم، با تیم‌های زیادی کار کردیم و پیشنهادهایی ارائه کردیم و مناقصه‌ای نیز برای بهترین طراحان جهان انجام داده‌ایم و آنها مدل‌های شهری را به ما ارائه کرده‌اند.

 وی افزود: شمال عربستان منطقه‌ای است که هنوز کشف نشده و دارای طبیعت متنوعی در بین کوه‌ها، دره‌ها، سواحل، جزیره‌ها و شنزارها بوده و مکان مناسبی برای اسکی و غواصی است.

پاسخ بن سلمان به منتقدان پروژه «نئوم»

محمد بن سلمان با بیان اینکه "الگوها اکنون برای ما کامل شده‌اند و در حال کار بر روی اجرای آنها هستیم"، افزود: این پروژه تقاضای رو به رشد در عربستان سعودی را برآورده می‌کند و شیوه مدرنی را در زمینه ساخت شهرها و سبک ‌زندگی پایه ریزی می‌کند.

نئوم یکی از بزرگترین و البته بحث‌برانگیزترین پروژه‌های معماری جهان است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منطقه وسیعی را برای توسعه آن در نظر گرفته است. اگرچه نئوم اغلب به عنوان یک شهر هوشمند نامیده می‌شود؛ اما به طور دقیق‌تر این مجموعه به عنوان منطقه‌ای توصیف می‌شود که شامل شهرها، استراحتگاه‌ها و دیگر پروژه‌ها می‌شود. مقام‌های عربستان امیدوارند «نئوم» ‌به یک قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

نئوم از ۱۰ پروژه (منطقه) تشکیل خواهد شد و تاکنون جزئیات چهار مورد از مناطق اعلام شده است که شامل «لاین»(The Line) که معروف‌ترین آن است و همچنین اگزاگون (Oxagon)، تروجنا (Trojena) و سنداله (Sindalah)  می‌شود.

«لاین» یک شهر خطی ۱۷۰ کیلومتری است که ۹ میلیون نفر را در خود جای خواهد داد و از شرق تا غرب در سراسر منطقه نئوم اجرا خواهد شد. به گفته سازنده، این شهر از دو آسمان خراش خطی موازی به ارتفاع ۵۰۰ متر تشکیل خواهد شد که در فاصله ۲۰۰ متری از هم قرار دارند. ساختمان‌ها با نماهای آینه کاری پوشیده خواهند شد. «اگزاگون» به عنوان یک شهر بندری هشت ضلعی در نظر گرفته شده است که در دریای سرخ در منتهی الیه جنوب منطقه نئوم ساخته خواهد شد. این بندر قرار است بزرگ‌ترین سازه شناور جهان باشد.

«تروجنا» به عنوان پیست اسکی در کوه‌های سروات در نزدیکی شمال منطقه نئوم برنامه‌ریزی شده است. این پیست اسکی در فضایی باز به مساحت ۶۰ کیلومتر مربع، قابلیت اسکی و ورزش‌های زمستانی در تمام طول سال ارائه می‌کند و قرار است میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی ۲۰۲۹ باشد.

«سنداله» هم به عنوان یک استراحتگاه جزیره‌ای در دریای سرخ برنامه‌ریزی شده است. این جزیره ۸۴۰ هزار متر مربعی با هدف قایقرانی تاسیس می‌شود و دارای یک اسکله تفریحی با ۸۶ لنگرگاه و هتل‌های متعدد خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید