پاسخ قاطع بلینکن به ادعای چینی‌ها

کدخبر: ۵۸۳۱۰۰
روز سه‌شنبه مایک گالاگر، رئیس کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه چین ، از بلینکن خواست که توافق‌نامه همکاری علمی و فناوری دوجانبه را که در ماه اوت منقضی می‌شود، تمدید نکند.
پاسخ قاطع بلینکن به ادعای چینی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزیر خارجه آمریکا گفت، این تصور که ایالات متحده قصد دارد چین را به لحاظ اقتصادی و جهانی «مهار» کند، بخشی از بحث‌های مفصل این ماه با همتایان چینی در پکن بوده است.

سایت ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد، با اینکه عقب نگه داشتن دومین اقتصاد بزرگ جهان خلاف منافع ایالات متحده است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه در رویدادی در نیویورک که از سوی شورای روابط خارجی بود، تاکید کرد که به میزبان خود در پکن گفته بود که «اگر واقعا به آنچه اتفاق می‌افتد نگاه کنید و اینکه چه اتفاقی افتاده، واقعیت‌ها دروغ این ادعا را نشان می‌دهند.»

اظهارات بلینکن طی سخنرانی مفصل او در مورد سیاست خارجی ایالات متحده، در حالی صورت گرفت که واشنگتن دور دیگری از محدودیت‌های دسترسی چین به فناوری نیمه هادی‌ ایالات متحده را در نظر می‌گیرد. در ماه اکتبر ایالات متحده صادرات نوعی از فناوری تراشه‌های پیشرفته را به چین ممنوع اعلام کرد.

روز سه‌شنبه مایک گالاگر، رئیس کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه چین ، از بلینکن خواست که توافق‌نامه همکاری علمی و فناوری دوجانبه را که در ماه اوت منقضی می‌شود، تمدید نکند.

بلینکن با اشاره به اینکه چین همچنان یک شریک تجاری پیشرو ایالات متحده و یک مقصد کلیدی برای سرمایه‌گذاری در تجارت ایالات متحده است، کنترل صادراتی و تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های چینی را «بسیار هدفمند» توصیف کرد.

اما او گفت که این به نفع آمریکا نبود که به چین اجازه دسترسی به برخی از فناوری‌های مهم را بدهد. بلینکن گفت: ما می‌خواهیم یک چینی را ببینیم که در واقع از نظر اقتصادی موفق باشد و این به نفع ماست. اما چگونه به نفع ماست که به آنها اجازه دهیم فناوری‌ای را بدست آورند که ممکن است در برابر ما قرار بگیرند و علیه ما استفاده کنند؟ این نکته را به همتایان چینی‌ام گفتم.

به عنوان نمونه، بلینکن به «ساخت یک برنامه سلاح‌های هسته‌ای بسیار مبهم و گسترش آن با سرعت بسیار سریع، توسعه موشک‌های مافوق صوت و استفاده از هوش مصنوعی، به طور بالقوه برای اهداف سرکوبگرایانه» استناد کرد.

آنتونی بلینکن رقابت با چین را «شدید، بلند مدت و بدون خط پایان روشن» توصیف کرد. به گفته این مقام آمریکایی، هدف از سفر او به پکن این بود که «شروع به ایجاد خطوط پایدار ارتباطی کنیم زیرا این بیشتر در مورد رسیدن به نقطه‌ای است که ما یک همزیستی صلح‌آمیز و شاید تا حدودی پربارتر داشته باشیم.»

بلینکن همچنین بار دیگر تاکید کرد که موضع ایالات متحده در مورد سیاست چین واحد «تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد» و پکن را به انجام اقدامات «مخالف با حفظ وضعیت موجود» متهم کرد.

وزیر خارجه بایدن در ادامه گفت که ایالات متحده و چین در تلاش هستند تا دو دیدگاه متفاوت از جهان را ترسیم کنند، اما واشنگتن «به دلیل همگرایی‌ای که با شرکای کلیدی خود در اروپا و آسیا در مورد چگونگی انجام این کار ایجاد کرده است، که چطور به چالش‌هایی که چین ایجاد می‌کند نزدیک شود، در موقعیت قدرت قرار دارد.»

بلینکن همچنین در مورد بررسی زمینه‌های همکاری در میانه رقابت گفت که دو کشور به سمت «همکاری عملی‌تر» برای مقابله با بحران فنتانیل در ایالات متحده حرکت می‌کنند.

در مورد جنگ در اوکراین، بلینکن گفت که چین می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کند، زیرا «مقدار خاصی نفوذ» بر روسیه دارد که ممکن است مفید باشد، «اگر که به لحظه‌ای برسیم که دیپلماسی چشم‌اندازهای واقع‌بینانه برای دستیابی به چیزی داشته باشد.»

او در عین حال گفت، ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که چین «کارهایی را انجام نمی‌دهد که به آتش درگیری بیفزاید. به عنوان مثال، ارائه تسلیحات مرگبار به روسیه برای استفاده در اوکراین، چیزی که آنها به ما گفته‌اند انجام نداده و انجام نخواهند داد، اما نه فقط به ما، بلکه آنها به بسیاری از دیگر کشورها هم این را گفته‌اند. این چیزی است که ما از نزدیک رصد می‌کنیم. این چیزی است که وقتی آنجا بودم به آن پرداختم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید