تدوین آیین نامه ملاقات مجازی زندانیان

کدخبر: ۵۸۳۳۳۳
اقتصادنیوز: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از زندانیان به صورت دادرسی الکترونیک محاکمه می‌شوند، گفت: آیین‌نامه ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌های آنها در حال تدوین است.
تدوین آیین نامه ملاقات مجازی زندانیان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد کاظمی‌فرد  با اشاره به تحول دستگاه قضائی درباره ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌های آنها اظهارداشت: این خدمت در دوران کرونا راه‌اندازی شد اما به بلوغ مورد انتظار نرسید. ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌های آنها به دلیل اینکه یک طرف آن خانواده زندانیان و در واقع مردم قرار دارند، نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد.

وی با اشاره به اینکه ملاقات مجازی زندانیان فراگیر نشده است، افزود: این خدمت نوین در برخی استان‌ها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی انجام شد و در برخی استان‌ها نیز با مکانیزم‌های امن در داخل منزل این امکان را فراهم کردیم.

معاونت حقوقی قوه قضائیه برای یکپارچگی ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌های آنها، در حال تدوین آیین‌نامه است و در وهله بعد نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای بهره‌مندی از این خدمت باید در دستور کار قرار گیرد.

 

استقبال از دادرسی‌های الکترونیک/۸۰ درصد از زندانیان به صورت دادرسی الکترونیک محاکمه می‌شوند

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره توسعه دادرسی الکترونیک یادآور شد: در دوران کرونا، دادرسی‌های الکترونیک به دلیل محدودیت‌های ناشی از آن دوران توسعه یافت و بسیاری از مشکلات را حل کرد و هر چند تصور بر این بود که بعد از کرونا این خدمت چندان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت اما در عمل عکس این موضوع اتفاق افتاد.

کاظمی‌فرد افزود: اکنون ۸۰ درصد از زندانیان به صورت دادرسی الکترونیک محاکمه می‌شوند و البته انتظار نداریم که این میزان به صورت ۱۰۰ درصد محقق شود زیرا با تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده ممکن است حضور زندانی در جلسه دادرسی ضروری باشد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر کاهش چند صد میلیاردی هزینه‌های اعزام و بدرقه زندانیان، باعث افزایش امنیت، کاهش مخاطرات انتقال زندانیان و ورود اشیاء ممنوعه به زندان و حفظ حقوق زندانیان و از دست نرفتن زمان دادرسی آنها شده است که نتیجه آن کاهش اطاله دادرسی است.

به گزارش ایرنا، پیش از این مدیر عامل دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ۲۷ خرداد سال جاری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دوران کرونا و تجهیز تعدادی از دفاتر برای ارائه خدمت ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌های آنها گفت: دفاتر از سال ۹۹ آمادگی خود را برای برگزاری جلسات ملاقات مجازی اعلام کردند و در تهران به صورت نمونه ۱۰ دفتر تجهیز شد همچنین در استان‌ها نیز دفاتر مهیا شدند اما از طریق قوه قضائیه این واسپاری هنوز اتفاق نیفتاده است.

حسن روحانی نیا افزود: مهمترین دلیل عدم راه اندازی این خدمت، آیین‌نامه‌ای است که باید به تصویب رئیس قوه قضائیه برسد و اکنون این آیین‌نامه در معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید