هشدار مهم به ساکنان تهران

کدخبر: ۵۸۳۶۶۴
اقتصادنیوز:استان تهران تا پایان تابستان با دمای یک درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال مواجه است؛ مدیرکل اداره هواشناسی استان هشدار مصرف آب را تکرار کرد.
هشدار مهم به ساکنان تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،مازیار غلامی درباره وضعیت دمای هوا تا پایان تابستان اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که تا پایان تابستان متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا ۱ و حتی برای نیمه‌جنوبی استان ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در بهترین شرایط، در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

  وی تصریح کرد: حتی در خوشبینانه‌ترین حالت و نرمال بودن بارش طی تیر و مرداد، این شرایط نمی‌تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند چراکه متوسط بارش در ماه‌های مذکور به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند بنابراین کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود. 

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید کرد: لازم است با توجه به این شرایط تقویم کشت متناسب با کم‌بارشی تصمیم‌گیری و مدیریت شود. تحلیل‌های اولیه بیانگر آن است که احتمالا بارش‌های پاییزه به‌ویژه در غرب و شمال غرب کشور زودتر آغاز شود که می‌تواند روی استان تهران نیز تاثیر گذار باشد.  وی درباره وضعیت آب‌ و هوایی بهار نیز گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی خرداد ماه ۱۴۰۲، ۱۶ میلیمتر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده است که نشاندهنده افزایش ۵۱ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت در این ماه است. هر چند که در خرداد ماه افزایش بارش به‌دلیل بارش‌های رگباری منجر به سیل در بعضی نقاط نظیر فیروزکوه اتفاق افتاد اما بارش فصل بهار استان تهران کاهش ۳۹ درصدی داشته است.  غلامی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی تا پایان خرداد ۱۴۰۲ ، تنها ۱۵۸ میلیمتر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاد که ۳۹ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت در استان تهران را نشان می‌دهد. کماکان بیشتر استان‌های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند؛ به گونه‌ای که از ابتدای سال زراعی تا پایان خرداد ۱۴۰۲ کل کشور با کاهش حدود ۲۰ درصدی بارش روبه‌رو بوده است. 

وی تصریح کرد: از نظر توزیع مکانی، در تمامی شهرستان‌ها در خرداد ماه افزایش بارش اتفاق افتاده که بیشترین افزایش بارش مربوط به فیروزکوه و شمیرانات بوده این در حالیست که در فصل بهار تمامی شهرستان‌ها کاهش بارش داشته‌اند.  به گفته مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در خرداد ۱۴۰۲ است. متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه ۲۴.۲ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلند مدت ۱.۴ درجه افزایش داشت این در حالیست که متوسط کمینه دما ۱۵ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما نیز ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر خرداد ۱۴۰۲ در مقایسه با بلند مدت به‌طور محسوسی گرم‌تر همچنین متوسط دما در فصل بهار نیز ۱.۷ درجه سلسیوس بالاتر از متوسط بلند مدت نرمال بوده است. 

غلامی در پایان تصریح کرد: متوسط دما از ابتدای سال زراعی تا پایان خرداد ۱۴۰۲ در استان تهران نسبت به دوره آماری بلند مدت ۱ درجه سلسیوس افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبه‌رو بوده‌اند و شهرستان‌های غرب استان شامل شهریار، قدس، ملارد، رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان به‌ترتیب بیشترین افزایش دما را داشته‌اند. افزایش دما در نواحی کوهستانی نیز اتفاق افتاده است که منجر ذوب سریع برف در نواحی کوهستانی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید