برای کارمندان و مقامات دولتی روسیه؛

استفاده از آیفون ممنوع شد

کدخبر: ۵۸۶۴۱۲
روسیه هزاران مقام و کارمند دولتی در این کشور را از استفاده از گوشی هوشمند آیفون و دیگر محصولات شرکت اپل به دلیل نگرانی از جاسوسی آمریکا منع کرد.
استفاده از آیفون ممنوع شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: این تصمیم پس از آن اتخاذ شده است که سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد مواردی از عملیات جاسوسی را با استفاده از دستگاه‌های اپل کشف و شناسایی کرده است.

فایننشال تایمز نوشت وزارت بازرگانی روسیه اعلام کرده که از روز دوشنبه استفاده از آیفون را برای «اهداف کاری» منع می‌کند. وزارت توسعه دیجیتال و شرکت دولتی روس تِک نیز که تحت تحریم غرب به بهانه کمک به جنگ اوکراین است گفته که از این رویه پیروی می‌کنند و حتی تاکنون ممنوعیت هایی را اعمال کرده‌اند.

این رسانه خاطرنشان کرد؛ ممنوعیت استفاده از گوشی‌های آیفون، تبلت‌های‌ای پد و دیگر دستگاه‌های ساخت شرکت آمریکایی اپل در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم روسیه، افزایش نگرانی کرملین و دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه را از فعالیت‌های جاسوسی فزاینده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا علیه نهادهای دولتی روسیه نشان می‌دهد.

فایننشال تایمز به نقل از یک فرد نزدیک به سازمان دولتی منع‌کننده استفاده از محصولات اپل افزود: مقام‌های امنیتی در وزارتخانه‌ها از جمله کارمندان سرویس امنیت فدرال روسیه که پست‌های دولتی از جمله معاونان وزیر را در اختیار دارند، اعلام کرده‌اند که استفاده از ایفون دیگر امن نیست و باید به دنبال استفاده از دستگاه‌های جایگزین باشند.

یک ماه بعد از حمله روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور دستوری را امضا کرد که به موجب آن از سازمان‌های دخیل در «زیرساختارهای اطلاعاتی مهم» که بخش‌های گسترده‌ای از جمله مراقبت‌های بهداشتی، علمی و مالی را در بر می‌گیرد، خواسته شد تا سال ۲۰۲۵ از نرم افزارهای ساخت داخل استفاده کنند.

فایننشال تایمز نوشت: این اقدام تمایل مسکو برای دور کردن سازمان‌های دولتی از استفاده از فناوری خارجی را نشان می‌دهد هر چند که برخی از تحلیلگران روس تاکنون گفته‌اند که دستور کنونی تاثیر چندانی در رفع مظنونیت‌ها از توانایی سازمان‌های جاسوسی غرب به اطلاعات حساس فعالیت‌های دولتی روسیه ندارد.

این رسانه به نقل از فرد نزدیک به سازمان دولتی منع‌کننده استفاده از محصولات اپل همچنین نوشت: محدودیت‌های مشابهی در وزارتخانه‌های دارایی و انرژی و دیگر نهادهای رسمی روسیه اعمال شده یا در دستور کار قرار دارد.

به نوشته فایننشال تایمز، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مذکور از پاسخگویی به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

واسیلی اسماکوف معاون وزارت بازرگانی روسیه در این زمینه گفت: ممنوعیت وزارت متبوعش شامل مکاتبات ایمیلی مربوط به فعالیت‌های کاری است، که با اقدامات سایر وزارتخانه‌ها مطابقت دارد.

در همین راستا، یکی دیگر از افراد نزدیک به یکی از وزارتخانه‌ها در روسیه نیز گفت: متخصصان بخش فناوری اطلاعات، زمانی که شخصی ایمیل کاری خود را از طریق آیفون باز می‌کند، گزارش می‌دهند.

سرویس امنیت فدرال روسیه که جایگزین «ک گ ب» در دوران شوری سابق است در اول ژوئن اعلام کرد که مواردی از عملیات جاسوسی توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را با استفاده از دستگاه‌های ساخت شرکت اپل کشف کرده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین ماه گذشته گفت: همه در دولت و ریاست جمهوری می‌دانند که استفاده از آیفون برای مقاصد رسمی غیرقابل قبول و ممنوع است.

سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید چندین هزار دستگاه آیفون که از سیم کارت‌های روسی و ثبت شده در دفاتر دیپلماتیک کشورهای ناتو و از جمله در سوریه، سرزمین‌های اشغالی و چین استفاده می‌کنند، با نرم افزارهای نظارتی «آلوده» شده‌اند که همکاری نزدیک اپل با سازمان امنیت ملی آمریکا را نشان می‌دهد.

فایننشال تایمز نوشت سرویس امنیت فدرال روسیه بدون ارائه هیچ مدرکی مدعیست که شرکت اپل به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا «گستره وسیعی از ابزارهای کنترلی را برای افراد ذی نفع در کاخ سفید» ارائه می‌دهد.

شرکت اپل اتهام همکاری با شرکت‌های دولتی برای سوء استفاده از محصولات این شرکت را رد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید