بندهایی در قرارداد برخی بازیکنان فوتبال ایران گنجانده شده که در قرارداد مسی و رونالدو هم نیست!

کدخبر: ۵۸۶۹۵۷
اقتصادنیوز: پیش از شروع فصل نقل‌وانتقالات، فدراسیون فوتبال اعلام کرد باشگاه‌ها باید قوانین سقف بودجه را رعایت کنند و اگر باشگاهی از آن تخطی کند نتایج بازی‌هایش سه بر صفر به‌سود حریف خواهد شد.
بندهایی در قرارداد برخی بازیکنان فوتبال ایران گنجانده شده که در قرارداد مسی و رونالدو هم  نیست!

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن نوشت: براساس قانون جدید، باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند 400میلیارد و باشگاه‌هایی که صرفاً در مسابقات لیگ برتر حضور دارند، باید 325میلیارد تومان هزینه کنند. این درحالی‌است که افشاشده یکی از تیم‌های لیگ برتری، فصل گذشته بیش از 450میلیارد تومان با بازیکنان و اعضای کادر فنی قرارداد بسته پس چطور می‌خواهد برای سال جدید قرارداد بازیکنانش را کاهش دهد؟

همان روزها تمام کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال اذعان داشتند که چنین قانونی اصلا اجرایی نیست و اتفاقا باعث تقویت «زیر میزی» و قراردادهای خارج از عرف فوتبال خواهد شد. حالا قرارداد بازیکنان استقلال افشاشده و نشان می‌دهد، اصلا امکان‌پذیر نخواهد بود که باشگاه لیگ برتری برای سال جدید با نصف این هزینه‌ها، بازیکن جذب کند. افشای قرارداد بازیکنان استقلال درحالی خبرساز شده که آپشن‌هایی در دوران مدیریت مصطفی آجرلو به‌عنوان مدیرعامل وقت امضاء شده که چنین بندهایی حتی در قرارداد بزرگترین ستارگان مطرح فوتبال دنیا نیز قرار داده نشده است.

ریخت‌وپاش مالی

در فاصله کمتر از سه‌هفته تا آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال، استقلال ازجمله تیم‌هایی است که باتوجه به تغییرات مکرر مدیریتی هنوز نتوانسته‌ برخلاف مدعیان دیگر، عملکرد قابل‌قبولی در جذب بازیکن در نقل‌وانتقالات داشته باشند. شرایطی که سبب‌شده علی خطیر، به‌عنوان سرپرست جدید پست مدیرعاملی و جواد نکونام، به‌عنوان سرمربی جدید استقلال کار سختی را پیش‌رو داشته باشند. بخش زیادی از مشکلات باشگاه استقلال مربوط به دورانی می‌شود که هواداران استقلال معتقد بودند، او بهترین مدیر بعد از انقلاب است که توانسته مقابل بی‌عدالتی‌های فوتبال با قدرت بایستد.

منظور، مصطفی آجرلوست که سال‌ها مدیریت باشگاه پاس تهران را برعهده داشت. او که به‌عنوان مدیرعامل استقلال دوفصل پیش با فرهاد مجیدی قهرمانی در لیگ برتر را به‌دست آورد، حالا مشخص‌شده که با ارقام عجیب و آپشن‌های باورنکردنی، بازیکنان متوسطی را برای استقلال جذب کرده است. خبرگزاری ایرنا قرارداد عارف غلامی را افشا کرده که در یکی از بندهای این قرارداد، به‌اصطلاح مبلغ کف‌توافق این بازیکن ۱۲میلیارد تومان برای فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعیین شده است. همچنین آپشن قرارداد این بازیکن به‌جز اصل قرارداد، به بیش از 16میلیارد تومان می‌رسیده که مجموع قرارداد غلامی را تا 28میلیارد تومان نیز بالا برده است. گفتنی‌است، محمدحسین مرادمند نیز بعد از افشای قرارداد بازیکنان استقلال رقمی بالغ بر 12میلیارد تومان خالص و حدود شش‌میلیارد تومان به‌عنوان آپشن دریافت کرده است. یکی از این آپشن‌ها مبلغ 5/2میلیارد تومانی بابت رضایت مدیرعامل است که شگفتی را تکمیل می‌کند.

بندهایی که رونالدو و مسی ندارند

پیش‌تر در مورد میزان قرارداد عارف غلامی صحبت شد اما درخصوص بندهای قرارداد این بازیکن اگر صحبت کنیم مشخص می‌شود این ارقام، بیش از اینکه باعث شود تا بازیکنان بزرگ به این تیم بیایند، عامل تفرقه و چنددستگی بین بازیکنان شده است. به‌طورمثال در بند اول قرارداد غلامی آمده است که در صورت رضایت مدیرعامل در پایان فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱، سه‌میلیارد تومان به قرارداد غلامی اضافه می‌شود!

در بخش ۲ این بند عنوان شده است که مبلغ ۴میلیارد تومان به‌عنوان حق امضای بازیکن آزاد به بازیکن پرداخت خواهد شد. در بند ۴ بخش پاداش‌ها، باشگاه استقلال متعهدشده مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به‌عنوان «حق مسکن» به این بازیکن پرداخت کند!

در بند ۸ که جالب توجه و عجیب است هم آمده، در صورت عدم دریافت گل در هر دیداری که این بازیکن حاضر است، مبلغ ۵۰میلیون تومان به بازیکن پرداخت شود.

در بند ۹ بخش پاداش‌‍‌ها هم آمده است، در صورت حضور بازیکن در ۵۰درصد کل بازی‌های رسمی، مبلغ یک‌میلیارد تومان به بازیکن پرداخت خواهد شد.

در بند ۱۰ هم آمده است که در صورت حضور بازیکن در هر بازی رسمی لیگ برتر، مبلغ ۵۰میلیون تومان به‌عنوان پاداش به بازیکن پرداخت خواهد شد.

آپشن «حق امضاء» حتی در فوتبال اروپا و بین بازیکنان بزرگ دنیا نیز مطرح نیست. ارلینگ هالند، امباپه، مسی و رونالدو نیز در قراردادشان حق امضاء ندارند. منظور از حق امضاء، مبلغی است که باشگاه بلافاصله بعد از امضای قرارداد بازیکن، به او به‌عنوان تشکر از امضای قرارداد پرداخت می‌کند که جزئی از پاداش بازیکن محسوب می‌شود. بازیکنان بزرگ دنیا رقم قرارداد بالایی را امضاء می‌کنند اما دیگر چیزی به‌اسم «حق امضاء» یا «حق مسکن» در قراردادشان وجود ندارد. حتی بازیکنان شاغل در لیگ‌ستارگان قطر نیز چیزی تحت‌عنوان حق مسکن دریافت نمی‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید