توصیه‌های مهم به هیئت‌های عزاداری

کدخبر: ۵۸۷۳۵۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: محرم فرارسیده و پیام‌های بسیاری برای انسان‌های آزاده دارد. انسان‌هایی که مایلند درست زندگی کرده و راه امام حسین(ع) را بپیمایند. با توجه به ایام محرم و اینکه یکی از سنت‌های پسندیده مذهبی در این ایام، اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است، متاسفانه به دلیل استفاده از ظروف یک بار مصرف و تجمع زباله، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌شود.
توصیه‌های مهم به هیئت‌های عزاداری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از«مبلغ»- حاتمی،مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عزادار امام حسین(ع) باید در تمام وجوه زندگی به یاد راه و قیام عاشورا باشد، تصریح کرد: به شهروندان و عزاداران توصیه می‌کنیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی و جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

حاتمی در خصوص توصیه‌های زیست محیطی برای حفظ سلامت عزاداران حسینی در ایام محرم اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر، حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیئت‌ها و تکایای مذهبی در سطح استان توزیع می‌شوند و با توجه به اینکه تماس این ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد کرده، مواد بسیار خطرناکی تولید کرده و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود، لذا توصیه می‌شود شهروندان از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان در توزیع چای و یا هر نوع نوشیدنی دیگر از لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی یا با پایه گیاهی بهداشتی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات، هیئت‌ها، مساجد، تکایا با همکاری شهروندان نسبت به جمع آوری ظروف استفاده شده اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شهروندان از رها کردن ظروف در محل خودداری کنند، بیان کرد: ضروری است مسئولان هیئت‌ها و تکایا در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند تا موجبات آلودگی محیط زیستی فراهم نشود.

حاتمی از ائمه جماعات مساجد خواست تا در جلسات و سخنرانی‌های مساجد در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی تلاش کنند و ادامه داد: فراموش نکنیم این ماه، ماه فراگیری بسیاری از درس‌هاست؛ مهم‌ترین درس آن مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی یادآور شد: کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی و عدم رهاسازی آن در کوچه و خیابان احترام به محیط زیست و مردم است. این احترام باید توسط عزادارانی که برای امام حسین(ع) ماتم داشته و دوست دارند راه او را ادامه دهند، باید پررنگ‌تر تعریف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید