پایان دوره وای‌فای؛ «لای‌فای» در راه است!

کدخبر: ۵۸۷۳۶۵
اقتصادنیوز: «لای‌فای» به زودی به شما این امکان را می‌دهد تا از نور برای گشت و گذار در اینترنت و بازی کردن استفاده کنید.
پایان دوره وای‌فای؛ «لای‌فای» در راه است!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ارتباط بی‌سیم (Wireless Fidelity) یا وای‌فای (Wi-Fi)،  برای مدت طولانی ستون فقرات اتصال به اینترنت در خانه ها، ادارات، ساختمان های دانشگاهی و حتی فضاهای عمومی بوده است. این انقلاب راه دسترسی ما به اینترنت را متحول کرده است. اما خیلی زود، Wi-Fi رقیبی پیدا خواهد کرد که دسترسی به آن آسان است و استفاده از آن به‌صرفه‌تر است. موسسه مهندسین برق و الکترونیک اخیراً یک استاندارد بی‌سیم جدید را با نام IEEE 802.11bb یا لای‌فای (Li-Fi) که مخفف ارتباط نوری (Light Fidelity) است، تأیید کرده است. این استاندارد بی‌سیم جدید به جای استفاده از امواج RF، از نور برای دسترسی به اتصال به اینترنت پرسرعت استفاده می‌کند.

 

 طبق آنچه در گزارش پایگاه فناوری تکلوسیو آمده، آنچه Li-Fi را منحصر به فرد می‌کند، به غیر از توانایی آن در استفاده از نور برای ارتباط، این واقعیت است که سرعت دانلود و آپلود بهتری نسبت به وای فای معمولی ارائه می‌دهد. همچنین توانایی آن برای ادغام آسان با سخت افزار Wi-Fi قابل ذکر است.

Li-Fi چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد Li-Fi یک فناوری بی سیم است که به جای استفاده از فرکانس های رادیویی که در Wi-Fi استفاده می شود برای انتقال داده از نور استفاده می کند. Li-Fi بخشی از ارتباطات نوری و مشتق از فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری (OWC) است که از نور ناشی از دیودهای ساطع نور یا LEDها به عنوان رسانه برای برقراری ارتباط پرسرعت به روشی مشابه Wi-Fi استفاده می‌کند. .

Li-Fi  و Wi-Fi تفاوت چیست؟

لای فای در طول موج بین 800 نانومتر تا 1000 نانومتر کار می‌کند و سرعت انتقال بین 10 مگابیت در ثانیه تا 9.6 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. در مقایسه، Wi-Fi در طول موج بین 120 میلی‌متر (2.4 گیگاهرتز) و 60 میلی‌متر (5 گیگاهرتز) کار می‌کند و سرعت عملیاتی را ارائه می‌دهد که با نسخه مورد استفاده متفاوت است. به عنوان مثال، Wi-Fi 6، درست مانند Li-Fi، حداکثر سرعت عملیاتی 9.6Gbps را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر Wi-Fi 7 حداکثر سرعت عملیاتی تا 46 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. با این حال، دستگاه‌های دارای Wi-Fi 7 در حال حاضر کمیاب هستند و معمولاً قیمت بالایی دارند. 

چه چیزی Li-Fi را بسیار خاص می‌کند؟

آنچه Li-Fi را بسیار خاص می‌کند این واقعیت است که می‌توان آن را با کمی تغییر در سخت افزار Wi-Fi موجود مستقر کرد. به بیان ساده، سازندگان تراشه‌های Wi-Fi می‌توانند تغییرات کمی در تراشه‌های Wi-Fi موجود ایجاد کنند تا بتوانند به طور همزمان از Li-Fi و Wi-Fi پشتیبانی کنند. به عبارت ساده، می توان آن را به راحتی با چیپس‌ ها و اکوسیستم‌های تجاری موجود ادغام کرد.

اما آیا مزایایی وجود دارد؟

 علاوه بر دسترسی به اتصال به اینترنت پرسرعت، Li-Fi به راحتی قابل استقرار است زیرا به حداقل تغییرات در تراشه‌های موجود نیاز دارد. این نه تنها استقرار آن را ارزان‌تر می‌کند، بلکه عملکرد جدیدی را به دستگاه‌های موجود بدون اضافه کردن بخش جدید اضافه می‌کند.

همانطور که IEEE در سند 59 صفحه‌ای خود توضیح می‌دهد، می‌توان از ارتباطات نوری همگام با ارتباطات RF استفاده کرد و می‌توان از آن در هر جایی که ارتباط RF کوتاه است استفاده کرد.

این شامل مناطقی مانند محیط‌های دفاعی و خشن، صنایع به‌ویژه مراکز داده و مکان‌هایی است که از حسگرهای اینترنت اشیا استفاده می‌شود، ساختمان‌های هوشمند، خرده‌فروشی و امور مالی برای داخل ساختمان و خرید، در شهرهای هوشمند، و در گوشی‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند.

علاوه بر این، به روترهای خاصی نیاز ندارد. می توان آن را با استفاده از اجزای خارج از قفسه مانند LED ها، دیودهای لیزر و فتودیودهای سیلیکونی مستقر کرد. IEEE می‌گوید: «IEEE 802.11bb ساده‌ترین مسیر یکپارچه‌سازی را با بیشترین تعداد گزینه‌های ممکن یکپارچه‌سازی دستگاه ارائه می‌دهد.» این سازمان می‌گوید که Li-FI برای ارتباط دستگاه به دستگاه (D2D) و دسترسی کوتاه برد موبایل ایده‌آل است. به عبارت ساده، برای استفاده در منازل، فضاهای اداری، مراکز خرید و غیره مناسب است.

واکنش جهان به این تحول چه خواهد بود؟

تاکنون، واکنش ها به اخبار منتشرشده از سوی IEEE درباره لای فای و قابلیت‌های آن مثبت بوده است. شرکت اسکاتلندی pureLiFi و شرکت آلمانی Fraunhofer HHI از اخبار IEEE 802.11bb دربارهٔ لای فای به‌عنوان آخرین استاندارد جهانی ارتباطات نور استقبال کرده اند. کارشناسان بر این باورند که Li-Fi به ارائه دسترسی ایمن به اینترنت در خانه و محل کار کمک می کند و اینترنت پرسرعت را با هزینه‌ای معقول در اختیار کاربران اینترنت قرار خواهد داد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید