عناوین خبری رسانه‌های جهان؛

یک آمریکایی در ایران بازداشت شد؛ احتمال وقوع جنگ بالا رفت

کدخبر: ۵۸۷۵۴۸
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز جمعه گفت که وقوع یک جنگ دیگر بین کشورش و جمهوری آذربایجان «بسیار محتمل» است.
یک آمریکایی در ایران بازداشت شد؛ احتمال وقوع جنگ بالا رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند: 

بازداشت افسر اطلاعاتی حامی حمله به اوکراین پس از «حقیر» خواندن پوتین

یک وبلاگ‌نویس و افسر طلاعاتی پیشین طرفدار تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که از ولادیمیر پوتین به‌دلیل سیاست‌های نظامی در این جنگ انتقاد کرده و او را «حقیر» خوانده بود، روز جمعه ۳۰ تیر در مسکو بازداشت شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ایگور گیرکین، افسر سابق کاگ‌ب و اف‌اس‌بی، نهادهای امنیتی شوروری سابق و روسیه که گزارش شده است در اشغال کریمه توسط روسیه نقش داشت، توسط نیروهای امنیتی روسیه در خانه‌اش بازداشت شد.

به گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، این حامی حمله به اوکراین که با نام مستعار ایگور استرلکوف مطالبش را منتشر می‌کرد، به «فعالیت افراط‌گرایانه» متهم شده و بازداشت او از سوی همسرش در یک پست تلگرامی تایید شده است.

همسر آقای گیرکین نوشت که او پیش از ظهر روز جمعه توسط ماموران «کمیته تحقیقات» روسیه بازداشت و «به مکانی نامعلوم» منتقل شد.

کمی بعد خبرگزاری ریا نووستی نوشت که دادگاهی در روسیه او را که درجه سرهنگی داشته است، به فعالیت‌های افراطی متهم کرده است. اگر او در دادگاه مجرم شناخته شود، ممکن است به پنج سال زندان محکوم شود.

ایگور گیرکین یکی از گزارشگران و طرفداران جنگ با اوکراین بود، اما به تدریج به منتقد عملکرد نظامیان روسیه و شکست‌های آن‌ها تبدیل شد. او در ماه‌های اخیر سطح انتقاد خود را تا حکومت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین بالا برده بود.

ارمنستان: وقوع یک جنگ دیگر با آذربایجان بسیار محتمل است

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز جمعه گفت که وقوع یک جنگ دیگر بین کشورش و جمهوری آذربایجان «بسیار محتمل» است.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین باکو را به «نسل‌کشی» در منطقه ناگورنو قره‌باغ متهم کرد. نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون دو بار بر سر کنترل این منطقه کوهستانی با یکدیگر جنگیده‌اند.

تنش‌ها بین ایروان و باکو از ابتدای ماه جاری در پی انسداد کوریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. این کوریدور تنها مسیر جاده‌ای بین منطقه ناگورنو قره‌باغ و ارمنستان است.

تلاش‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه طی ماه‌های گذشته برای عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان بی‌نتیجه بود.

انسداد کوریدور لاچین منجر به بحرانی انسانی در منطقه ناگورنو قره‌باغ شده است. ساکنان این منطقه که اکثر آنها را ارامنه تشکیل می‌دهند با کمبود مواد غذایی، دارو و قطع مکرر جریان برق روبرو هستند.

نیکول پاشینیان درباره وضعیت منطقه ناگورنو قره‌باغ گفت: «این آماده‌سازی برای یک نسل‌کشی نیست، بلکه خود نسل‌کشی است که در جریان است.»

وزارت خارجه آمریکا: جزئیات آزادی بازداشت شدگان در ایران را منتشر نمی‌کنیم

پس از انتشار اخباری در مورد وجود «چهارمین زندانی آمریکایی» در ایران، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این زمینه گفت که این وزارتخانه برای «تضمین آزادی» شهروندان آمریکایی محبوس در ایران، «در مورد جزئیات صحبت نخواهد کرد».

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۳۰ تیرماه با اشاره به این‌که چهار شهروند آمریکایی «به ناحق» توسط ایران بازداشت شده‌اند، اعلام کرد که حتی «تعداد شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده» در ایران برای این‌که روند آزادی آن‌ها به خطر نیفتد، منتشر نمی‌شود.

او عنوان کرد که چنین بحث‌هایی برای این افراد و خانواده‌های آن‌ها «حساس و بسیار مهم» خواهد بود.

تعطیلی موقت سفارت سوئد در عراق پس از آتش زدن آن

به دنبال آتش زده شدن سفارت سوئد در عراق، وزارت امور خارجه سوئد از تعطیلی موقت سفارت خود در این کشور و انتقال آن به استکهلم به دلایل امنیتی خبر داد.

سخنگوی این وزارتخانه در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه نوشت: «امنیت یک اولویت است. کارمندان مستقر در عراق با یک پرواز برنامه ریزی شده وارد سوئد شدند.»

 صبح روز پنج‌شنبه ۲۰ ژوئیه، صدها نفر از عراقیان معترض به «هتک حرمت» قرآن در تجمعی مقابل سفارت سوئد در این کشور، این سفارتخانه را به آتش کشیدند.

 توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حملات به سفارت گفت: «آنچه اتفاق افتاده است کاملاً غیرقابل قبول است.»

کربی: اوکراین به طور موثر از مهمات خوشه‌ای استفاده می‌کند

یک مقام ارشد آمریکایی با دفاع از تصمیم این کشور برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف تاکید کرد که این مهمات به طور موثری توسط نیروهای اوکراینی در جبهه‌های جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگاران گفت که بر اساس بازخوردهای اولیه دریافتی از اوکراین، کی‌یف به درستی در حال استفاده از این مهمات است. آقای کربی همچنین افزود که این بمب‌ها بر نیروهای روسی تاثیر قابل توجهی گذاشته و در تشکیلات پدافندی این کشور هم اختلالاتی ایجاد کرده است.

دولت بایدن اوایل ماه جاری میلادی از تصمیم خود برای ارسال هزاران بمب خوشه‌ای علاوه بر بسته کمک‌های نظامی به ارزش ۷۳۵ میلیون یورو به اوکراین خبر داد و پس از آن این مهمات بحث‌برانگیز تحویل اوکراین داده شده است.

به دنبال تصمیم ایالات متحده، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که نیروهایش از مهمات خوشه‌ای نیز استفاده خواهند کرد، اگرچه اوکراین پیش از این کرملین را متهم کرده که از این بمب‌ها استفاده می‌کرده است.

روسیه، اوکراین وآمریکا کنوانسیون بین المللی منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را امضا نکرده اند.

خنثی کردن تلاش تروریستی راست افراطی برای آغاز جنگی نژادی

پلیس فنلاند می‌گوید یک توطئه تروریستی راست افراطی را که قادر بود از سلاح‌های چاپ سه‌بعدی در جنگی نژادی و با هدف «فروپاشی جامعه» استفاده کند، خنثی کرده است.

دفتر تحقیقات ملی فنلاند می‌گوید که تحقیقات اولیه آن‌ها فقط پیگیر یک جرم ساده با سلاح گرم بود اما آن‌ها به زودی متوجه شدند که موضوع بزرگتر از این‌هاست. آن‌ها حداقل چهار مرد را شناسایی کردند که با جناح راست افراطی در ارتباط بودند.

رسانه‌های محلی می‌گویند که یکی از مردان بازداشت شده نامزد انتخابات شهرداری از طرف حزب فنلاند بود که یکی از چهار حزب تشکیل دهند دولت ائتلافی است.

این افراد، مظنون به تولید مسلسل با استفاده از چاپگرهای سه بعدی و همچنین سایر سلاح‌ها و قطعات اسلحه چاپی در یک گاراژ اجاره‌ای و همچنین در خانه یکی از مظنونان هستند.

نیویورک به بازداشت‌شدگان اعتراضات جورج فلوید غرامت پرداخت‌ می‌کند

شهرداری نیویورک با پرداخت ۱۳ میلیون دلار به صدها نفری که در جریان تظاهرات اعتراض به کشته شدن جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ بازداشت شدند موافقت کرده است. این بزرگترین غرامت جمعی است که تاکنون به معترضان در ایالات متحده پرداخت می‌شود.

تظاهرات در شهر نیویورک و سراسر آمریکا به دنبال کشته شدن فلوید در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۲۰ میلادی صورت گرفت. فلوید مرد سیاه پوست غیرمسلحی بود که توسط یک مامور پلیس، زمانی که با پا روی گردن او حدود ۹ دقیقه فشار می‌آورد کشته شد. او در آن حالت جلوی دوربین موبایل یکی از رهگذران فریاد کمک سر می‌داد و می‌گفت که نمی‌تواند نفس بکشد.

طبق اعلام وکلای شاکیان، شهرداری نیویورک روز چهارشنبه موافقت کرد که به هر یک از ۱۳۰۰ معترض که از سوی نیروهای پلیس نیویورک در جریان اعتراض‌های مختلف بین تاریخ ۲۸ مه تا ۴ ژوئن ۲۰۲۰ بازداشت شده بودند مبلغ ۹ هزار و ۹۵۰ دلار پرداخت کند.

با این حال افرادی که به اتهامات دیگر مانند تخریب اموال یا ایجاد آتش بازداشت شده‌ بودند از این غرامت مستثنی می‌شوند.  این موضوع نیازمند تایید قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده است.

برگزاری دادگاه ترامپ شش ماه قبل از انتخابات ۲۰۲۴

دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در رابطه با نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه، ۲۰ ماه مه ۲۰۲۴ در ایالت فلوریدا برگزار خواهد شد.

به گزارش روز جمعه ۳۰ تیرماه خبرگزاری رویترز، وکلای رئیس‌جمهور سابق در مقابل این حکم اعتراض کرده و خواهان به تعویق انداختن دادگاه تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ هستند که ماه نوامبر برگزار می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها، او هم‌اکنون پیشتاز نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است.

دادستانی آمریکا پیشتر درخواست کرده بود که دادگاه آقای ترامپ از دسامبر امسال آغاز شود.

با این حال، یک سخنگوی رئیس‌جمهور سابق گفته است تصمیم دادگاه به دونالد ترامپ و تیم حقوقی او این فرصت را می‌دهد که با اتهامات وارده مبارزه کنند.

آقای ترامپ هشتم ژوئن امسال با حضور در دادگاه تفهیم اتهام شد.

موافقت شرکت‌های فناوری با مقررات هوش مصنوعی دولت آمریکا

کاخ سفید روز جمعه ۳۰ تیر اعلام کرد که توانسته است توافق داوطلبانه شرکت­‌های بزرگ فناوری دیجیتال از جمله گوگل، آمازون، متا و مایکروسافت را با ضوابط ایمنی پیشنهاد شده از سوی دولت جلب کند.

این شرکت‌­ها پذیرفته­‌اند که قبل از عرضه محصولات هوش مصنوعی از ایمنی کامل آن اطمینان حاصل کنند.

اجرای بخشی از این ضوابط مستلزم نظارت نهادهای ثالث بر کاربرد تمامی محصولات تجاری است که با هوش مصنوعی کار می‌کنند.

با وجود این، در توافق یادشده هنوز جزئیات روش­‌های نظارتی و چگونگی پاسخگو کردن شرکت­‌های دیجیتال هنوز مشخص نشده است.

افزایش ناگهانی سرمایه­‌گذاری در فناوری هوش مصنوعی که می‌تواند به تقلید از انسان مضامین نوشتاری، تصویری و صوتی خلق کند، از یک سو موجب کنجکاوی افکار عمومی شده و از سوی دیگر نگرانی در مورد پیامدهای خطرناک آن مثل انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده، نقض قوانین مالکیت معنوی و تعرض به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مصرف‌کنندگان را افزایش داده است.

این شرکت‌ها متعهد شده‌اند که برای کمک به تمایز تصاویر واقعی از تصاویر موسوم به «دیپ فِیک» که با هوش مصنوعی خلق می‌شوند، سیستمی برای گزارش­‌دهی از نقاط ضعف محصولات خود راه‌اندازی کنند.

سازمان ملل: توقف صادرات غله از دریای سیاه میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد

مسئول فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه ۳۰ تیر در گزارش به شورای امنیت گفت که افزایش بهای غلات پس از عدم تمدید توافق صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه «به طور بالقوه میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد.»

مارتین گریفیث افزود:«افزایش بهای غلات بیش از همه به مردم کشورهای فقیر و در حال توسعه لطمه خواهد زد. برخی گرسنه خواهند ماند، برخی دیگر دچار قحطی می‌شوند و بسیاری خواهند مرد.»

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود ۳۶۲ میلیون نفر از جمعیت ۶۹ کشور جهان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که توافق بینالمللی برای تسهیل صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه را تمدید نمی کند. هدف این توافق که در ژوئیه ۲۰۲۲ با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه امضا شد کاستن از بحران مواد غذایی در سراسر جهان بود.

اوکراین حدود ۱۵ درصد از غله جهان را تولید می کند و در پی تهاجم نظامی روسیه صادرات این محصولات متوقف شده بود.

شرکت مدیر سیا در جلسات کابینه جو بایدن 

جو بایدن از ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خواسته است تا به عضویت کابینه او درآید. واشنگتن‌پست نوشت که این تصمیم نشان‌دهنده نقش مرکزی این دیپلمات باسابقه در اجرای سیاست خارجی دولت بایدن و نقش مهم او به عنوان پیام‌رسان به روسیه است. 

واشنگتن‌پست همچنین نوشته که این اقدام بیشتر حالت نمادین دارد و هیچ‌گونه اختیارات جدیدی به برنز نمی‌دهد اما در عین حال تاکیدی است بر نفوذ برنز در دولت بایدن و یک پیروزی برای سیا که در سال ۲۰۲۲ به دقت حمله روسیه به اوکراین را پیش‌بینی کرده بود. 

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «بیل همیشه تحلیل‌های واضح و سرراستی به من داده است که امنیت و امنیت مردم آمریکا را در اولویت قرار می‌دهد و منعکس‌کننده نقش اساسی سیا در تصمیم‌گیری امنیت ملی ما در این زمان حساس است». بایدن افزود: «تحت رهبری او، سیا رویکردی شفاف و بلندمدت به چالش‌های اصلی امنیت ملی کشورمان ارائه می‌کند - از مقابله با حمله وحشیانه روسیه به اوکراین، تا اداره رقابت مسئولانه با چین و رسیدگی به فرصت‌ها و تهدیدهای فناوری‌های نوظهور.»

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که برنز بارها تاکید کرده است که به دیپلماسی کاری ندارد، با این وجود در قامت یک «وزیر مشکلات سخت» ظاهر شده است. 

امیرعبداللهیان: سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم و به سوئد سفیر اعزام نمی‌کنیم

در ادامه واکنش‌ها به اهانت به قرآن در سوئد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، گفت که تهران سفیر جدید سوئد را نخواهد پذیرفت و سفیری نیز به سوئد اعزام نخواهد کرد. امیرعبداللهیان گفته، به دستور رییس جمهوری سفیر جدید سوئد را که در روزهای آتی قرار بود وارد کشور شود نخواهد پذیرفت.

امیرعبداللهیان این اظهارات را روز جمعه، پس آن بیان کرد که گروهی با تجمع در برابر سفارت سوئد در تهران خواستار اخراج سفیر این کشور از ایران شده بودند. وزیر خارجه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار برگزاری نشست اضطراری این سازمان شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید