مدیرشهرداری تهران : باید واسطه گری در ازدواج را رواج دهیم /تهیه بانک جوانان جامانده از ازدواج

کدخبر: ۵۸۸۶۶۱
مدیرکل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری نباید در این باره سکوت کند و باید واسطه‌گری ازدواج را رواج دهیم .
مدیرشهرداری تهران : باید واسطه گری در ازدواج را رواج دهیم /تهیه بانک جوانان جامانده از ازدواج

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در گفت و گو با برنامه سعادت آباد ۳۰ خرداد درباره طرح ازدواج آسان شهرداری تهران برای جوانان در آستانه ازدواج گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی هر کاری کنیم باز هم کم است. البته شهرداری، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی دارد که برای خانواده‌های کم‌بضاعت تسهیلاتی را در نظر گرفته اند.

وی افزود: شهرداری تهران؛ تالارهای عروسی دارد که در اختیار قشر کم بضاعت قرار داده می‌شود. تهیه جهیزیه یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای زوج‌های کم بضاعت است اما در حوزه فرهنگی یکی از کارهایی که در حال انجام است نمایش شیرینی ازدواج برای افراد مجرد است . این طرح یکی از اقدامات شهرداری تهران است که نمونه آن برنامه ازدواج زوج های ترکمن در قالب یک روز گردشگری در تهران و برگزاری نمادین جشن عقد بود.

‎‌صاحب گفت: طرح «همسان گزینی»یکی دیگر از کارهای دیگری است که روی زمین مانده و برای جوانانی است که از ازدواج به موقع جامانده اند.این طرح در پایگاه‌های مساجد و سراهای محله واسطه‌گری ازدواج را بویژه برای این قشر انجام خواهد داد. در این طرح از گروه‌های مردمی که در این حوزه فعالیت دارند حمایت می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه برای آشنایی زوج، آیا سامانه خاصی برای این طرح در نظر گرفته شده و یا اینکه صرفا در پایگاه‌های مسجد و سراهای محله برگزار می‌شود؟ گفت: ما سعی می‌کنیم مبتنی بر شواهد اقدام کنیم و مبتنی بر سلیقه فردی نباشد. بر اساس چند پژوهشی که انجام شده پیشنهاد شده برای افرادی که به لایل مختلف از ازدواج به هنگام جا مانده اند و یا مشکلی در ازدواج قبلی داشته اند،کانون‌ها و دفترهایی در محله‌ها ایجاد شود تا بتوانند با کمک معتمدان محله و یا افرادی که زیر نظر امام جماعت محله یا فرد معتمدی که مورد تایید معتمدان محله و شهرداری است بتوانیم بانک اطلاعاتی از جوانانی که از ازدواج باز مانده اند یا در ازدواج اول خود مشکل داشته اند تهیه کنیم و با کمک روانشناسان و مددکاران؛ پیشنهاد مناسبی برای متقاضیان ازدواج داشته باشیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری نباید در این باره سکوت کند و باید واسطه‌گری ازدواج را رواج دهیم در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از تنش‌های دوره اول ازدواج این افراد راهکارهایی دارید؟ گفت: رسالت اصلی ما، تشکیل و صیانت از خانواده است. شناسایی خانواده‌هایی که در معرض آسیب‌های مختف از جمله طلاق هستند در خانه سلامت سراهای محله تهران انجام می‌شود و مشاوره‌های رایگان یا با حداقل هزینه در این خانه‌های سلامت انجام می‌شود. اگرچه اینکار باید در تمامی محلات توسعه یافته و انجام شود.

صاحب اظهار داشت: اقتصاد؛ علت اصلی کاهش ازدواج نیست بلکه این مسئله فرهنگی است. نظام ارزشی و اعتقادی جوانان در آستانه ازدواج تغییر کرده و آموزش‌های لازم در سن نوجوانی یا داده نشده و یا تحت تاثیر آموزه های غلط که معمولا از فضای مجازی و فرهنگ غرب نشأت می گیرد ما چاره ای به جز بازگشت به سمت فرهنگ ایرانی - اسلامی نداریم. متاسفانه عقلانیت ازدواج مخدوش شده و در انجا خانواده شبیه خانواده های ما نیست. اگر از آنها پیروی کورکورانه داشته باشیم بلایی بدون درمان نصیبمان خواهد شد. ما باید به زندگی با عقلانیت بازگردیم.

وی تاکید کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی وجود دارد و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها باید از نظر معیشتی به زوج ها کمک کنند. دغدغه اول جوانان، ازدواج است . ما نباید به دنبال اولویت‌های بعدی باشیم در حایکه اولویت اول را پاسخگو نیستیم. بسیاری از خانواده‌ها قابلیت تامین یک زندگی را دارند اما در این کار تعلل می‌کنند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید