ادعای وندی شرمن درباره بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای

کدخبر: ۵۸۸۷۶۸
وندی شرمن گفت: این چندان همدلی نیست. باید درک کرد که طرف مقابل منافعی دارد و این منافع متفاوت است. باید برای منافع طرف دیگر ارزش قائل بود. نه به خاطر اینکه ما با آن‌ها موافق هستیم. ما قطعا با ایران موافق نبودیم اما می‌خواستیم اطمینان پیدا کنیم که آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند.
ادعای وندی شرمن درباره بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که دیپلماسی بهترین راه برای «جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای» است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و نماینده پیشین آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران که امروز قرار است بازنشسته شود، در گفت‌وگویی با واشنگتن پست در پاسخ به این سوال که «برای یک دیپلمات موفق بودن، چقدر مهم است که بتوانید خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید؟ آیا "همدلی" واژه درستی است؟» گفت: این چندان همدلی نیست. باید درک کرد که طرف مقابل منافعی دارد و این منافع متفاوت است. باید برای منافع طرف دیگر ارزش قائل بود. نه به خاطر اینکه ما با آن‌ها موافق هستیم. ما قطعا با ایران موافق نبودیم اما می‌خواستیم اطمینان پیدا کنیم که آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: من همچنان باور دارم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است اما ایالات متحده برای هر پیشامدی آماده است؛ هرچند که امیدواریم به آن نقطه نرسیم.

شرمن افزود: در مذاکرات اعتماد مطرح نیست. من به ایران اعتماد ندارم. ایران به من اعتماد ندارد. زمانی که با ولادیمیر پوتین پیش از تهاجم به اوکراین دیدار کردم، به آن‌ها اعتماد نداشتم. من به توانایی‌ها و منافع طرف مقابل احترام می‌گذاشتم اما من برای تحقق منافع آمریکا در آنجا بودم. هیچ‌کس نباید اهداف کشور خودش را فراموش کند.

شرمن در پاسخ به این سوال که «طی مذاکرات با ایران گفتید که شما و همتایان توانستید مشکلات را دسته‌بندی کنید و بر روی مشکلات پیش روی‌تان تمرکز کنید. شما توانستید به مسئله هسته‌ای رسیدگی کنید درحالی که مسئله سوریه را برای مذاکرات دیگر کنار گذاشتید. آیا چنین چیزی همچنان امکان‌پذیر است؟» بیان کرد: این مسئله با برخی کشورها بسیار سخت است. در حال حاضر این کار با روسیه سخت است. با اینکه روابط‌مان در حال حاضر تا این حد بد است، هنوز کانال‌هایی داریم که می‌توانیم درخصوص مشکلات متفرقه گفت‌وگو کنیم. ما به دنبال آن هستیم تا کسانی که به صورت نادرست در روسیه زندانی هستند ازجمله ایوان قرشکوویچ و پائول ولان را آزاد کنیم. پس حتی در بدترین شرایط و علی‌رغم داشتن بی‌اعتمادی کامل سعی می‌کنیم به جلو حرکت کنیم.

وی در ادامه گفت: یک روز در سال ۲۰۱۴ زمانی که می‌خواستم قبل از آغاز مذاکرات درخصوص ایران قهوه تهیه کنم، با سرگئی ریابکوف، همتای روسی‌ام برخورد کردم. روسیه به تازگی و به طور غیرقانونی شبه جزیره کریمه را به خود الحاق کرده بود. من شوکه شده بودم. از او پرسیدم «شما همگی چیکار می‌کنید؟». او به من نگاه کرد و گفت «مشکلی وجود ندارد» و رفت. منظور وی این بود که «بیا بر روی موضوع کنونی تمرکز کنیم. ما می‌دانیم که می‌خواهیم کاری که لازم است را انجام دهیم. می‌دانیم شما هم کاری که لازم باشد را انجام می‌دهید».

معاون وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: تاکنون روسیه را به خاطر اقداماتش تحریم کرده‌ایم اما ما آن زمان آنجا بودیم تا اطمینان بیابیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. آن زمان لازم بود که تلاش‌های‌مان بر روی آن مسئله متمرکز باشد. در اتاق‌های دیگر، با اقدامات غیرقانونی روسیه برخورد می‌کردیم‌.

شرمن در پاسخ به این سوال که «با توجه به تشدید تنش‌ها با رقبایی همچون روسیه و ایران، آیا دیپلماسی همچنان جوابگو خواهد بود» عنوان کرد: امیدوارم. برای دنیا مهم است که جوابگو باشد.

ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در حالی تکرار می‌شود که مقامات ایران علیرغم تاکید بر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و بکارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد. آژانس بین‌المللی اتمی نیز تاکنون ادعاهای غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تأیید نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید