15 استان کشور در وضعیت هشدار قرار گرفت

کدخبر: ۵۸۸۹۷۰
سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۵ استان هشدار داد.
15 استان کشور در وضعیت هشدار قرار گرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، سازمان هواشناسی با صدور هشدار  سطح زرد  از نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبارورعدوبرق، وزش باد نسبتا شدید و احتمال بارش تگرگ از شنبه تا دوشنبه ( ۷ تا ۹ مرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز  شنبه  در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال کردستان، زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، شرق و جنوب فارس،  یکشنبه  در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق فارس و  دوشنبه  در اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، غرب گلستان، دامنه و ارتفاعات هرمزگان، جنوب و شرق فارس، دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

دمای هوا در این 5 شهر به بالای 49 درجه رسید

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه هشدار از افزایش گرادیان فشاری،  وزش باد شدید  و در نواحی مستعد گرد و خاک ازشنبه تا دوشنبه ( ۷ تا ۹ مرداد) درخراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد، اصفهان، قم، کرمان، مرکزی، جنوب تهران، جنوب البرز خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا هشدار  زردرنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید