این فایده بستنی را نمی دانستید

کدخبر: ۵۸۹۵۰۲
انواع بستنی جزو خوراکی‌های تابستانی با محبوبیت بسیار زیاد هستند که در شکل‌ها و قالب‌های مختلف به فروش می‌رسند. این بستنی‌ها معمولا از خامه، ترکیبات قندی، طعم‌دهنده‌ها و دیگر ترکیبات افزودنی تهیه می‌شوند و بعضی افراد عادت دارند که در فصل تابستان روزانه حتما یک عدد بستنی بخورند.
این فایده بستنی را نمی دانستید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب به فواید و مضرات عادت به خوردن روزانه بستنی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:  

1. ممکن است کیفیت باروری را افزایش دهید 

محققان می‌گویند که عوامل مختلفی می‌توانند به افزایش کیفیت باروری کمک کنند، درحالی که محصولات لبنی پرچرب هم می‌توانند جزو همین عوامل باشند. بنابراین، مصرف روزانه یک لیوان شیر پرچرب، یک وعده مصرفی از پنیرهای پرچرب یا یک وعده مصرفی از بستنی‌های پرچرب می‌تواند نقش مثبتی در ارتقای کیفیت باروری داشته باشد.

2. ممکن است به پوسیدگی دندان مبتلا شوید 

اگر در مدت‌زمان کوتاهی پس از خوردن بستنی مسواک نزنید و مخصوصا اگر بستنی‌ شما سرشار از ترکیبات قندی باشد، آن‌وقت مصرف روزانه و منظم بستنی در روزهای تابستانی می‌تواند باعث پوسیدگی در دندان‌های شما شود. پس اگر هر روز بستنی شیرین می‌خورید باید چند دقیقه بعد از خوردن بستنی حتما مسواک بزنید. 

3. ممکن است که خواب شبانه شما مختل شود 

بعضی افراد در فصل تابستان عادت دارند که شب‌ها بعد از شام یا قبل از خواب شبانه حتما بستنی بخورند درحالی که تصور می‌کنند چنین کاری به بهبود خواب شبانه آنها کمک می‌کند. اما واقعیت این است که محققان می‌گویند مصرف خوراکی‌های کم‌فیبر و سرشار از چربی‌های اشباع با خواب سبک‌تر و افزایش میزان کابوس‌ها در خواب شبانه ارتباط دارد. افزایش دریافت ترکیبات قندی، مخصوصا در ساعات شب نیز مدت‌زمان خواب و کیفیت خواب شبانه را کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید که در شب‌های تابستانی راحت‌تر بخوابید نباید در ساعات نزدیک به خواب شبانه بستنی بخورید.

4. ممکن است دچار افزایش وزن شوید 

بستنی‌ها می‌توانند کالری زیادی داشته باشند. پس اگر کسی درحال پیگیری برنامه کاهش وزن باشد، نمی‌تواند هر روز بستنی بخورد. البته کسانی که می‌خواهند وزن­شان را افزایش دهند و این کار را تحت نظر متخصصان تغذیه پیگیری می‌کنند، می‌توانند با این متخصصان درباره افزودن بستنی به رژیم غذایی روزانه شان مشورت کنند. 

5. ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را بیشتر کنید 

بعضی از بستنی‌ها با کمک ترکیبات فروکتوز شیرین می‌شوند. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که وجود یک وعده مصرفی از خوراکی‌های حاوی فروکتوز در برنامه غذایی روزانه (مثل بعضی از بستنی‌ها) با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب ارتباط دارد. بنابراین، اگر هر روز بستنی می‌خورید، مطمئن شوید که محصول انتخابی شما حاوی فروکتوز نیست. 

6. ممکن است به سلامت قلب­تان آسیب برسانید

زیاده‌روی در دریافت قندهای افزوده می‌تواند پیامدهای زیان‌باری برای سلامت قلب شما داشته باشد. انجمن قلب آمریکا (AHA) نیز توصیه می‌کند که مصرف قندهای افزوده را به کمتر از 6 درصد از کل کالری‌های روزانه محدود کنید. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی هم باید درباره مصرف روزانه بستنی با پزشک معالج خودشان مشورت کنند.

7. ممکن است دچار نفخ شوید 

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید باید بدانید که مصرف روزانه بستنی می‌تواند باعث شکل‌گیری درد در ناحیه شکم، اسهال، نفخ یا دیگر علائم گوارشی آزاردهنده در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شود. البته این روزها بستنی‌های بدون لاکتوز یا بدون ترکیبات لبنی هم به فروش می‌رسند که گزینه‌های بهتری برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید