عضو مجلس خبرگان: بی‌ حجاب ها را شلاق بزنید؛ جریمه نقدی مشکل را حل نمی کند

کدخبر: ۵۸۹۷۴۵
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: حجاب واجب شرعی و سیاسی است که رهبری فرموده‌اند و حرف حکیمانه و بسیار درستی است؛ لذا قانون‌گذاران باید براساس این مبنا که حجاب یک واجب شرعی است و هرکسی که از آن تخلف کرد از واجب شرعی تخلف می‌کند.
عضو مجلس خبرگان: بی‌ حجاب ها را شلاق بزنید؛ جریمه نقدی مشکل را حل نمی کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، آیت الله علی معلمی، نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهر قائم شهر در گفتگویی به بیان نکاتی درباره لایحه حجاب و عفاف پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. 

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار می‌دهید، می‌خواستم نظر شما را درباره جریمه‌های سنگین و متعدد و پیچیده‌ای که در لایحه حجاب و عفاف درباره بی حجابی وضع کرده‌اند، بپرسیم.

بحث حجاب که مشخص و روشن است و گفته خدای رحمان و قرآن است. باید در جامعه دینی رعایت شود. افرادی که آمدند و بحث لا اکراه فی‌الدین را مطرح کردند و گفتند در این‌باره اکراهی در کار نیست یک برداشت غلط و غیرفنی را ارائه دادند.

یا واقعا خودشان گرفتار جهل و جهالت هستند یا این‌که خدای ناکرده حکم الهی را مورد ملعبه قرار دادند. برای این‌که «لا اکراه» مربوط به اعتقادات و باور‌ها است و هیچ وقت نمی‌توان در اعتقادات و باور‌ها اجبار کرد. طبیعی است که آیه‌ی لا اکراه فی الدین در پذیرفتن دین و در باور‌ها و اعتقادات دینی است که اکراه اصلا به آن راه ندارد و معنا ندارد؛ نمی‌شود کسی را به زور مسلمان کرد.

معلمی

اما جامعه اسلامی مقرراتی دارد مثل سایر جوامع برای خود مقرراتی دارد و مقررات عقلایی است که باید رعایت شود. مثل مقررات راهنمایی و رانندگی که عاقلانه است و باید رعایت شود و اگر نشود موجب دردسر برای خود فرد و دیگران می‌شود.

حجاب واجب شرعی و سیاسی است که رهبری فرموده‌اند و حرف حکیمانه و بسیار درستی است؛ لذا قانون‌گذاران باید براساس این مبنا که حجاب یک واجب شرعی است و هرکسی که از آن تخلف کرد از واجب شرعی تخلف می‌کند.

کیفر هم باید بازدارندگی داشته باشد. جریمه کردن با مبلغ این مشکل را حل نمی‌کند. متأسفانه اجرای حدود را در جامعه جدی نگرفتیم اگر اجرای حدود واقعا جدی گرفته می‌شد آمار سرقت و شرارت افزایش پیدا نمی‌کرد.

از نظر شما نوع برخورد با پدیده بی‌حجابی به طور کل چگونه باید باشد؟

در قدم اول باید تذکر داد و نصیحت کرد و این درست است، ولی امروز این‌جور نیست که کسی به طور طبیعی مرتکب تخلف شرعی می‌شود. امروز این‌ها دستوری این کار را می‌کنند.

دیروز فیلمی را آورند که داخل فروشگاهی یک خانم روی صندلی نشسته و در حال خرید کالا هم دیده نشده بود. او بدون روسری نشسته بود و آقایی هم به او تذکر داد که خانم روسریت را درست کن و بلافاصله حرکت کرد. آن خانم پرخاشگرانه به سمت آن آدم حمله کرد و پیدا بود که این خانم یک جایی آموزش دیده و برای ایجاد بلوا و اغتشاش مأموریت دارد که امر به معروف و یا تذکر را بهانه بکند و پرخاشگری کند.

در هرصورت یک قانون‌گذار باید به طور جدی قانون وضع کند. این‌ها تعزیر نیاز دارد. این بی‌حجابی‌ها نیاز به تعزیرات دارد و بهترین تعزیرات شلاق است نه پول.

شما می‌دانید که خیلی از موسسات، ادارات فرهنگی و موسسات آموزشی و مراکز ورزشی زیر نظر دولت است؛ و دولت می‌تواند از همین‌جا شروع کند.

باید مدیران، دستگاه‌ها، خودشان و کارمندانشان در درجه اول مبادی آداب باشند و رعایت بکنند و بعد ارباب رجوع رعایت کند. هرکسی که سر و وضع نامناسبی دارد را راهنمایی و ارشاد کنند تا سر و وضعشان را درست کنند و بعد حرفشان را گوش کنند.

آیا جریمه کاسبان و کسبه‌ها و فروشندگان یا پلمپ کردن مغازه‌ها بابت بی‌حجابی مشتریان کار درستی است؟

وقتی موجب رونق بازار بی‌حجابی بشود، بله باید با آن کاسبان برخورد بشود. اگر می‌خواهد موجب تقویت و رونق بی‌حجابی بشود اینجا عنوان ثانوی پیدا می‌کند.

خیلی‌ها می‌پرسند، مگر فروشنده است چه تقصیری دارد؟

تقصیرش این است که به وظیفه عمل نکرده است. وظیفه‌اش این است که وقتی بی‌حجاب به مغازه او وارد شد، بگوید، «خواهرم! حجابت را درست کن و بعد من در خدمت شما هستم». همان کار را که در اداره انجام می‌دهند همان کار را هم در کاسبی هم می‌توان انجام داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید