جنگ روسیه و آمریکا به «ماه» رسید

کدخبر: ۵۹۱۵۳۳
اقتصادنیوز: برخی رسانه‌های غربی از پرتاب فضاپیمای روسی با هدف جستجوی آب در سطح کره ماه، به‌عنوان جنگ روسیه و آمریکا در دستیابی به منابع طبیعی ماه یاد کردند.
جنگ روسیه و آمریکا به «ماه» رسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فضاپیمای روسی «لونا-۲۵» روز جمعه با هدف جستجوی آب در سطح کره ماه از پایگاه فضایی وستوچنی واقع در فاصله پنج هزار و ۵۵۰ کیلومتری شرق مسکو به فضا پرتاب شد، اقدامی که برخی رسانه‌های غربی از آن به عنوان جنگ روسیه و آمریکا در دستیابی به منابع طبیعی ماه یاد کردند.

انتشار یک باکتری کشنده در زندان / زندانیان تخلیه شدند

رسانه‌های روس گزارش دادند،‌ «یوری باریسوف» مدیر سازمان فضایی روسیه (روس‌کاسموس)، پرتاب این فضاپیما را موفقیت آمیز توصیف و اعلام کرد:‌هدف اصلی این فضاپیما که با موشک سایوز ۲.۱ بی به فضا پرتاب شد، بررسی احتمال وجود آب یا ذرات یخ در قطب جنوب کره ماه است.

آناتولی پتروکوویچ کارشناس سازمان فضایی روسیه نیز گفت: این فضاپیما برای مطالعه ماه و سطح آن و همچنین یک بازوی روباتیک است که قادر به نمونه‌برداری از خاک ماه، از طریق ایجاد حفره‌ای کوچک در خاک است. دستگاه ویژه امواج لیزری نیز در این فضاپیما برای آنالیز نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از خاک ماه، تعبیه شده است.
مقام‌های سازمان فضایی روسیه پیش‌بینی کردند که این فضاپیما ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد ۱۴۰۲) در کره ماه، فرود خواهد آمد.
بنا بر گزارش منابع خبری روس،‌ این فضاپیما علاوه بر بررسی ساختار سطح جنوب کره ماه و اکتشاف منابع طبیعی از جمله آب، به کاوش در زمینه اثرات پرتوهای کیهانی و تشعشعات الکترومغناطیسی بر سطح ماه خواهد پرداخت.
بنا بر این گزارش‌ها، تعداد زیادی دوربین روی فضاپیما نصب شده است که از لحظه فرود و فرونشست غبار ناشی از آن، تصاویر را ضبط و به ایستگاه زمینی ارسال خواهند کرد.

در پی پرتاب این فضاپیما، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را در مورد جزئیات مربوط به این پرتاب قرار داده است.

در همین حال، روزنامه پولیتیکو در تحلیلی در این باره نوشت:‌ پرتاب موفقیت آمیز ایستگاه خودکار روسی لونا-۲۵ به ماه، مسابقه فضایی برای دستیابی به منابع ارزشمند ماهواره طبیعی زمین را که توسط روسیه و چین علیه آمریکا و ناتو انجام می شود، را گرم کرده است.
در این مطلب آمده است: پرتاب فضاپیمای روس به رقابت فضایی با ایالات متحده دامن زده است؛‌ واشنگتن و مسکو برای رسیدن به قطب جنوبی ماه و منابع طبیعی آن می جنگند.
پولیتیکو در ادامه با اشاره به توقف برنامه های روسیه در پرتاب فضاپیما به ماه در ۴۷ سال گذشته، نوشت: با وجود تحریم‌های فراروی روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور، روسیه را به مسابقه در عرصه فضا بازگرداند.

کشف بمب عمل‌نکرده از جنگ جهانی دوم / دستور تخلیه یک شهر صادر شد

در ادامه این گزارش از قول تیم مارشال نویسنده کتاب آینده جغرافیا، کتابی در مورد توسعه ژئوپلیتیک فضایی در دهه های آینده، آمده است: اگر آنها بتوانند این مأموریت را انجام دهند، یک دستاورد بزرگ فناوری و علمی خواهد بود.
وی تاکید کرد که فرود موفقیت‌آمیز Luna-۲۵ در نزدیکی قطب جنوبی ماه گام بزرگی در اجرای طرح‌های مشترک روسیه و چین برای ایجاد پایگاه دائمی بر روی ماه تا سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود.
این نشریه افزود: دانشمندان انتظار دارند ذخایر قابل توجهی از آب به شکل یخ در قطب جنوب ماه کشف شود؛ این مناطق در سایه دائمی از کوه ها قرن‌ها به دور از نور خورشید پنهان شده اند.
پولیتیکو ادامه داد: اگر وجود ذخایر آب در ماه تأیید شود، این مسأله مشکل تأمین اکسیژن و آب آشامیدنی و همچنین سوخت فضاپیماها با استفاده از الکترولیز آب را برطرف می‌کند و ماه را به یک فرودگاه فضایی برای سفر به اعماق منظومه شمسی تبدیل می‌کند.
به نوشته این نشریه،‌ موفقیت روسیه و چین در پروژه رقابتی اکتشاف ماه به این معنی است که در فضا برقراری نظم جهانی آمریکا بر اساس قوانین موجود، امکان نخواهد داشت و هر یک از این کشورها با قوانین خاص خود امور اکتشاف فضایی را دنبال خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید