عناوین خبری رسانه‌های جهان

رئیس جمهور تهدید به مرگ شد/ کاخ سفید کاهش غنی‌سازی تهران را تایید نکرد!

کدخبر: ۵۹۱۵۸۵
دو مقام غربی به آسوشیتدپرس گفتند که کودتاچیان نیجر به یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفته‌اند که اگر کشورهای همسایه برای بازگرداندن حکومت مداخله نظامی کنند، محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع را خواهند کشت.
رئیس جمهور تهدید به مرگ شد/  کاخ سفید کاهش غنی‌سازی تهران را تایید نکرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

آغاز مذاکره عربستان برای پیوستن به پروژه ساخت نسل جدید جنگنده‌ها

 عربستان سعودی از بریتانیا، ژاپن و ایتالیا خواست تا در تلاش مشترک آنها برای ساخت نسل بعدی جت‌های جنگنده مشارکت داشته باشد.

هم اکنون شرکت‌هایی از بریتانیا، ژاپن و ایتالیا برای ساخت یک جنگنده جدید و سامانه‌های دیگری مانند پهپادها، تحت برنامه جهانی مبارزه هوایی (GCAP) که با نام «Tempest» نیز شناخته می‌شود، با یکدیگر همکاری دارند.

در چهارچوب این برنامه قرار است نخستین هواپیماها از نسل جدید جت‌های جنگنده تا سال ۲۰۳۵ میلادی تحویل داده شوند.

اضافه شدن عربستان سعودی به این برنامه می‌تواند برای شرکا جذاب باشد؛ زیرا باعث می‌شود یکی از بزرگترین هزینه‌کنندگان دفاعی جهان، در تامین میلیاردها پوند هزینه‌ این پروژه سهیم باشد.

با این وجود ممکن است بین شرکا تنش‌هایی ایجاد شود. همچنین اضافه شدن یک عضو جدید ممکن است باعث پیچیده شدن مذاکراتی شود که پیش از این هم میان سه دولت و چندین شرکت از کشورهای مختلف در جریان بوده است.

حمله روسیه با موشک‌های مافوق صوت «کینژال» به غرب اوکراین

نیروی هوایی اوکراین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه چهار موشک مافوق صوت «کینژال» را به سمت فرودگاه کولومییا واقع منطقه «ایوانو‌-فرانکیفسک» در غرب اوکراین شلیک کرده است.

به گفته این منبع، این موشک‌ها از شهرهای تولا و لیپتسک در ۱۸۰ و ۴۶۰ کیلومتری جنوب مسکو شلیک شده بودند.

سرنگونی این موشک‌ها به دلیل سرعت بالایشان دشوار است و بنا بر اعلام اوکراین، درنهایت نیز تنها یکی از این موشک‌ها سرنگون شده و «بقیه موشک‌ها در نزدیکی فرودگاه به زیرساخت‌های غیرنظامی و یک موشک نیز به یک منطقه مسکونی اصابت کرده است.»

غرب اوکراین صدها کیلومتر از خط مقدم جبهه جنگ دور است و به‌ ندرت هدف بمباران روسیه قرار می‌گیرد.

در جریان اصابت این موشک مافوق صوت به منطقه مسکونی، یک کودک هشت ساله کشته شده است.

نیوزیلند سه کشور را به فعالیت جاسوسی متهم کرد

دستگاه اطلاعاتی نیوزیلند در گزارشی منحصر به فرد چین، ایران و روسیه را به فعالیت جاسوسی و مداخله در این کشور متهم کرده است.

سرویس اطلاعات و امنیت نیوزیلند در گزارش سالانه خود از مداخله خارجی کشورهای یاد شده به عنوان « یک نگرانی پیچیده اطلاعاتی برای نیوزیلند» نام برده است.

در این گزارش چندین عامل موثر بر امنیت ملی نیوزیلند از جمله افراط گرایی توام با خشونت، مداخله خارجی، رقابت استراتژیک، کاهش اعتماد اجتماعی، نوآوری های تکنولوژیکی و بی ثباتی اقتصادی جهانی مورد اشاره قرار گرفته است.

مداخله خارجی در این گزارش اینگونه تعریف شده است: «عملی از سوی یک دولت خارجی که با هدف تأثیرگذاری، مختل کردن یا برهم ‌زدن منافع ملی نیوزیلند با ابزارهای فریبنده، فساد برانگیز یا قهری انجام می‌شود.»

در این گزارش که به صراحت از سه کشور چین، ایران و روسیه نام برده شده، آمده است: «تعداد معدودی از کشورها هستند که مداخله خارجی در نیوزیلند انجام می دهند، اما توانایی آنها در ایجاد آسیب قابل توجه است.»

هدف‌های اصلی فعالیت‌های مداخله‌‌جویانه خارجی در نیوزیلند، بنا به گزارش دستگاه اطلاعات و امنیت این کشور جوامع مهاجرهستند که ممکن است توسط یک دولت خارجی به عنوان افراد ناراضی تلقی شوند.

مدودف: سقوط کی‌یف منجر به راه‌حل صلح‌آمیز برای اوکراین خواهد شد

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه با انتشار پستی در کانال خود در پیام‌رسان تلگرام به اعلامیه اخیر آمریکا درباره اختصاص کمک‌های بیشتر به اوکراین واکنش نشان داد.

اخیرا رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از کنگره این کشور درخواست ۱۳.۱ میلیارد دلار کمک‌های نظامی بیشتر برای اوکراین را مطرح کرده که از این مبلغ، حدود ۹.۵ میلیارد دلار به وزارت دفاع آمریکا تعلق گرفته و ۳.۶ میلیارد دلار نیز صرف پشتیبانی نظامی برای اوکراین می‌شود.

مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه اظهار کرد، کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین برای چیزی به جز پشتیبانی از "افسانه ضد حمله بزرگ" اوکراین نیست اما تنها چیزی که منجر به راه حلی صلح آمیز برای اوکراین خواهد شد سقوط شهر کی‌یف است اما آمریکا چنین سناریویی را نمی‌پذیرد.

تهدید کودتاچیان نیجر به کشتن رئیس جمهور در صورت مداخله نظامی

دو مقام غربی به آسوشیتدپرس گفتند که کودتاچیان نیجر به یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفته‌اند که اگر کشورهای همسایه برای بازگرداندن حکومت مداخله نظامی کنند، محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع را خواهند کشت.

این مقامات در حالی این سخنان را مطرح کردند که  بلوک غربی آفریقا (اِکُواس) پس از پایان مهلت روز یکشنبه برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع از استقرار یک «نیروی آماده به کار» برای احیای دموکراسی در نیجر خبر دادند.

تهدید جانی آقای بازوم خطرات را در منطقه افزایش می‌دهد. جامعه بین المللی در تلاش است تا راه حلی مسالمت آمیز برای بحران رهبری کشور بیابد.

یک مقام نظامی غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت که نماینده کودتاچیان در جریان سفر هفته جاری ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، به این کشور درباره تهدید جانی آقای بازوم سخن گفته است.

درخواست لهستان برای ارسال سلاح بیشتر به اوکراین

رئیس‌جمهوری لهستان گفت که ضدحمله اوکراین با موفقیت همراه نبوده، زیرا این کشور تسلیحات کافی برای «تغییر توازن قدرت در جنگ» را ندارد.

آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان که یکی از سرسخت‌ترین حامیان کی‌یف است، پیشبینی کرد که ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه احتمالاً شکست خواهد خورد و تنها راه چاره این است که غرب سلاح‌های بیشتری به کی‌یف بفرستد.

دودا در یک مصاحبه گفت: آیا اوکراین از تسلیحات کافی برای تغییر جریان جنگ و یافتن موضع برتری برخوردار است؟ احتمالاً نه.

او ادامه داد: این را از آنجا می‌گویم که آن‌ها در حال حاضر ضدحمله قاطعی علیه ارتش روسیه انجام نمی‌دهند. خلاصه، اوکراین به حمایت بیشتری نیاز دارد.

کاخ سفید گزارش کاهش غنی سازی اورانیوم تهران را تایید نکرد

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال  مبنی بر کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران را تایید نکرد و درباره توافق با ایران برای تبادل زندانیان، گفت که در حال مذاکره هستیم و توافق هنوز تکمیل نشده است.

این مقام ارشد کاخ سفید همچنین از پاسخ دادن به اینکه آیا تبادل زندانیان بخشی از تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران برای کاهش تنش است، خودداری کرد اما گفت: من در این خصوص اظهار نظر نمی کنم زیرا ما هنوز در حال مذاکره فعال هستیم و این توافق تکمیل نشده است. آنها فقط از زندان خارج شده اند. این افراد هنوز از ایران خارج نشده اند.

کربی تصریح کرد: بنابراین فکر می‌کنم هر چه جزئیات کمتری منتشر کنیم، بهتر است. مذاکرات با ایرانی ها در مورد اینکه چگونه می توانیم این آمریکایی را به خانه برگردانیم همچنان در جریان است و من فقط نمی خواهم در خصوص این روند اظهار نظر قطعی کنم. بنابراین ما در ارائه جزییات محدود هستیم.

تکمیل آموزش خلبانان اوکراینی با اف-۱۶ تا تابستان آینده

روزنامه واشنگتن پست عصر جمعه به نقل از مقامات ارشد دولتی و نظامی در کی‌یف گزارش داد که انتظار نمی‌رود اولین گروه از خلبانان اوکراینی آموزش هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا را تا تابستان سال آینده میلادی تکمیل کنند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت تنها ۶ خلبان اوکراینی قرار است دوره اول آموزش را طی کنند و ۲ خلبان دیگر به عنوان گزینه‌های پشتیبان رزرو شده‌اند.

مقامات اوکراینی با اشاره به اینکه اگرچه همه این خلبانان در حال حاضر به زبان انگلیسی مسلط هستند، افزودند: این خلبانان هنوز باید چهار ماه در کلاس‌های زبان انگلیسی در انگلیس شرکت کنند تا اصطلاحات خاص مرتبط با جت‌های پیشرفته را بیاموزند.

این مقامات با تاکید بر اینکه خلبانان اوکراینی تنها پس از گذراندن این دوره‌های زبان می‌توانند آموزش رزمی را آغاز کنند، خاطرنشان کردند: این امر احتمالا زودتر از ژانویه ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد و برنامه آموزشی اف-۱۶ نیز ۶ ماه طول خواهد کشید.

مقامات اوکراینی با ابراز ناراحتی از کُندی این روند آموزشی، افزودند: انتظار می‌رود آموزش گروه دوم خلبانان اوکراینی نیز تقریباً به همان اندازه نیازمند زمان باشد و آنها برای پرواز با جت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ آماده شوند.

ابراز امیدواری روسیه به آغاز ساخت راه‌آهن رشت-آستارا در پنج ماه آینده

معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد که عملیات ساخت راه‌آهن رشت-آستارا در راستای تکمیل حلقه مفقوده خط ریلی شاخه غربی کریدور شمال - جنوب تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی (اوایل دی ۱۴۰۲) آغاز شود.

بنا بر گزارش شامگاه جمعه سفارت ایران در مسکو، «دیمیتری ازبروف» این سخنان را در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بیان کرد.

ازبروف در ادامه بر تاکید دولت روسیه برای اجرای کریدور شمال ـ جنوب به عنوان اولویت اول حمل و نقلی این کشور اشاره و در این راستا اعلام کرد: کار طراحی مسیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

سفیر ایران در روسیه نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب از مسیر کشورهای قراقستان و ترکمنستان به سمت جنوب ایران، بر تاکید مسئولان دو کشور مبنی بر تسریع روند اجرایی شدن پروژه کریدور شمال ـ جنوب در مسیر راه آهن رشت - آستارا تاکید کرد.

استقبال اتحادیه اروپا از توافق اخیر ایران و آمریکا 

 پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی در ارتباط با توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و آزادی برخی زندانیان آمریکایی در ایران با استقبال از این توافق گفت: «ما از آزادی چهار زندانی آمریکایی که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند از زندان اوین استقبال می‌کنیم.» سخنگوی جوزپ بورل در ادامه گفت: «ما امیدواریم که آنها به زودی به خانواده خود بپیوندند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید