هوش مصنوعی چرا به خطر جدی برای زنگی انسانها تبدیل شده؟

کدخبر: ۵۹۲۱۶۸
اقتصادنیوز: استیون هاوکینگ فیزیکدان بزرگ معاصر در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ و در سال‌های پایان زندگی‌اش هشدار دادکه هوش مصنوعی می‌تواند به معنای پایان زندگی نسل بشر باشد وآن‌راخطری جدی خواندوگفت به‌نظر می‌رسد در نزاع بین انسان وهوش مصنوعی برتری از آن هوش مصنوعی باشدو می‌تواند به بدترین کابوس آینده انسان تبدیل شود.
هوش مصنوعی چرا به خطر جدی برای زنگی انسانها تبدیل شده؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد نوشت: جفری هینتون مخترع و پدر هوش‌مصنوعی اخیرا گفته است نسبت به آینده بشر، وکسب وکار انسان‌ها با وجود این فناوری نوظهور نگران است. ب

ه‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی سامانه مدیریتی تمدن بشری را هک خواهد کرد ونگرانی‌های فیلسوفان ودانشمندان ومصلحان جامعه بشری هر روز نسبت به این پدیده افزایش خواهد یافت .

از جمله فیلسوفان برجسته‌ای که اخیرا در مورد هوش مصنوعی هشدار دادند «نیک باستروم » از دانشگاه آکسفورد است . همچنین یوال نوآ هراری، فیلسوف آینده پژوه نیز در مورد خلق ماشین‌های قدرتمندی که ذهن میلیاردها انسان را تحت سیطره خود بگیرد هشدار داده ومی‌گوید این تکنولوژی می‌تواند به نابود کردن ایده « فرد مستقل ودارای اختیار » بینجامد ! در آن صورت با نابود کردن ایده فرد مستقل ومختار، دموکراسی در جهان از بین خواهد رفت . 

گویی با هوش مصنوعی وغلبه آن بر بشر، انسان‌ها به ربات‌هایی تحت امر آن تبدیل خواهند شدوعده‌ای به‌وسیله هوش مصنوعی جمعیت کثیری را منقاد خودخواهند کرد!

محققان دانشگاه اکسفورد نیز اخیرا هشدار داده‌اند که احتمال زیاد وجود دارد که صورت‌های پیشرفته هوش مصنوعی برای وجود حیات بر روی کره زمین مخاطره‌آمیز باشند . ایلان ماسک نیزگفته است: خطر هوش مصنوعی از سلاح‌های هسته‌ای بیشتر است .

به‌راستی در دنیای کنونی که جهان پیشرفت‌های علمی بشر را مانند هوش مصنوعی تجربه می‌کند چگونه می‌توان زندگی را با نگاه به جلو زیست کرد !؟

 اهمیت هوش مصنوعی و تاثیراتش در زندگی بشر چنان است که شاید بتوان زندگی بشر را به دو دوره تقسیم کرد : دوران قبل از هوش مصنوعی ودوران پسا هوش مصنوعی .

کی یرکگور جمله نابی دارد که حال امروز بشر را ترسیم می‌کند و می‌گوید: زندگی، نیروهای پنهان خودرا داردکه تنها با زندگی کردن می‌توانید آنها را کشف کنید.  حال اگر هوش مصنوعی را نیروی پنهان شده زندگی بشر قلمداد کنیم به‌راستی زندگی آینده بشریت با این نیروی پنهان بسیار دلهره‌آور و نگران کننده است . زیراعملکرد انسان در برخورد با کشفیات ودستاوردهای علمی، عملکرد قابل دفاعی نیست. مانند سوءاستفاده‌ای که بشر از ساخت بمب اتم داشته است تا آنجا که کشمکش اتمی، حیات بشررا از مدت‌ها پیش تهدید کرده و امروز هم یکی از مخاطرات زندگی بشر است . یا سوءاستفاده‌ای که انسان از تکنولوژی داشته و بلاهایی که بر سر محیط زیست، هوای پاک، طبیعت بکر، جنگل‌ها وتالاب‌ها ودریاچه‌ها، دریاها و...آورده است ادامه زندگی را برای خود و سایر موجودات در این کره خاکی خطرناک و غیر‌قابل تحمل نموده است.

 بشر با این کارنامه نامقبول قرار است چه استفاده و یاسوءاستفاده‌ای از هوش مصنوعی بنماید ؟ وآیا فیلسوفان ودانشمندان حق دارند نسبت به پیشرفت آن نگران باشند ؟ فیلسوفان و دانشمندان در مقابل این پدیده‌های نوظهور چه راه چاره‌ای پیشنهاد می‌کنند ؟ وچگونه می‌توانند به بشریت برای عبور از این بحران ناشناخته کمک نمایند ؟ اینها ابهامات و نگرانی‌ها وسوالاتی است که درباره هوش مصنوعی به عنوان موضوعی بین الاذهانی برای فیلسوفان واندیشمندان وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید