این راکتورهای هسته‌ای عجیب ۲ میلیارد سال سن دارند! + عکس

کدخبر: ۵۹۴۱۲۶
اقتصادنیوز: در سال ۱۹۷۲، دانشمندان ۱۷ راکتور هسته‌ای طبیعی را در گابن آفریقا کشف کردند. این کشف تصادفی زمانی اتفاق افتاد که فیزیکدانان هسته‌ای فرانسه به دنبال ذخایر جدید اورانیوم در منطقه جنوب شرقی آفریقا بودند.
این راکتورهای هسته‌ای عجیب ۲ میلیارد سال سن دارند! + عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، به نظر می‌رسد که انرژی هسته‌ای گام بعدی در تکامل انسان در این عصر مدرن بوده‌است، زیرا نوع جدیدی از قدرت بود که برای سال‌های متوالی به منابع کمی نیاز داشت تا مقادیر عظیمی از نیرو ایجاد کند. اگرچه شکافت هسته‌ای توسط لیز مایتنر کشف شد، اما طبیعت برای میلیاردها سال بود که شکافت هسته‌ای را ایجاد کرده بود.

در سال ۱۹۷۲، دانشمندان ۱۷ راکتور هسته‌ای طبیعی را در گابن آفریقا کشف کردند. این کشف تصادفی زمانی اتفاق افتاد که فیزیکدانان هسته‌ای فرانسه به دنبال ذخایر جدید اورانیوم در منطقه جنوب شرقی آفریقا بودند.

فعالیت‌های اتمی مخفیانه واشنگتن / قلب آزمایشگاه هسته‌ای آمریکا کجاست؟

تیمی از فیزیکدانان هسته‌ای یک همبستگی بسیار عجیب بین ایزوتوپ های اورانیوم (اورانیوم ۲۳۵ و اورانیوم ۲۳۸) مشاهده کردند. اورانیوم ۲۳۵ بسیار کمیاب است و اورانیوم واقعی است که یک واکنش زنجیره ای لازم برای دستیابی به شکافت هسته‌ای را حفظ می کند. در ابتدا، دانشمند معتقد بود که این همبستگی به دلیل آلودگی با سوخت هسته‌ای استفاده شده، ایجاد شده است، اما اینطور نبود.

نظریه دیگر این بود که ممکن است کسی مقدار زیادی اورانیوم را برداشته باشد که این همبستگی عجیب را برانگیزد. تئوری های دیگر بیان می کردند که ذخایر طبیعی اورانیوم ممکن است با زباله‌های تمدن های باستانی آفریقا آلوده شده باشد.

راکتورهای هسته‌ای عجیبی که ۲میلیارد سال سن دارند!/ عکس

پاسخ این پدیده در یک مقاله دانشگاهی نوشته شده در سال ۱۹۵۳ توسط جورج دبلیو وتریل و مارک جی اینگرام از دانشگاه شیکاگو کشف شد که این نظریه را مطرح کردند که برخی از ذخایر اورانیوم در سراسر جهان ممکن است در برهه‌ای از زمان به عنوان نسخه طبیعی عمل کرده باشند.

این ذخایر از گابن برای میلیون‌ها سال شاهد شکافت هسته‌ای بودند. یک واکنش هسته‌ای تنها به ۳ درصد اورانیوم ۲۳۵، فضای زیادی و عدم وجود موادی که نوترون‌ها را جذب می کند نیاز دارد. بر اساس همبستگی عجیب، فیزیکدان هسته ای اظهار داشت که این ذخایر اورانیوم دارای اورانیوم ۲۳۵ به مقدار فراوان بوده‌است.

از تجزیه و تحلیل این ذخایر اورانیوم "آلوده"، آنها دریافتند که اولین واکنش هسته‌ای دو میلیارد سال پیش رخ داده است.

۱۶ راکتور هسته ای طبیعی دیگر درست مانند آنچه در تصویر بالا ارائه شده است در همان مکان پیدا شده است. بر اساس مقاله ای که توسط Wetherill و Inghram منتشر شده است، می توانیم انتظار داشته باشیم که بسیاری از ذخایر اورانیوم دیگر در سراسر جهان پیدا کنیم که می توانند برای میلیون ها سال شکافت هسته‌ای ایجاد کنند.

با این حال، متخصصان می گویند که ذخایر یافت شده در گابن بر اساس غلظت انواع مختلف اورانیوم منحصر به فرد است، بنابراین بعید است که رآکتور هسته ای طبیعی دیگری در سراسر جهان پیدا کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید