70درصد از قتلهای خانگی بخاطر روابط خارج از چارچوب زناشویی یا سوء ظن است!

کدخبر: ۵۹۷۰۹۳
اقتصادنیوز: خشونت در افراد مذکر خانواده بیشتر دیده می‌شود و قربانیان آن هم زن و فرزندان هستند.
70درصد از قتلهای خانگی بخاطر روابط خارج از چارچوب زناشویی یا سوء ظن است!

به گزارش اقتصادنیوز فربد فدایی روانپزشک در روزنامه ایران نوشت:
* زنان، پرخاشگری خود را عموماً به صورت غیرمستقیم ابراز می‌کنند؛ رفتارهایی مثل بی‌اعتنایی، قهر، انجام ندادن مسئولیت‌های معمولی و نظایر آن از این دست بازخوردهاست.

* یکی از موارد عمده قتل‌های خانوادگی، حسادت‌های بیمارگونه زناشویی است که عموماً ناشی از اختلال هذیانی است. علل دیگری هم وجود دارد، از جمله بیماری اسکیزوفرنیا، افسردگی شدید، سوء مصرف و اعتیاد به الکل و سوء مصرف و اعتیاد به موادمخدر و محرک (در اینجا باید ذکر کرد که حتی مصرف حشیش می‌تواند سبب ایجاد هذیان‌های حسادت و خیانت زناشویی شود و گاه به طور متناقض فرد از اینکه فکر او نادرست است، آگاهی دارد.)

* مصرف موادمحرک روانی در جامعه با تعداد قتل‌های خانوادگی ارتباط مستقیم دارد.

*افکار هذیانی در بیشتر موارد در ذهن فرد مبتلا پنهان می‌ماند و به آشکارا ابراز نمی‌شود. این افکار ممکن است بر رفتار فرد تأثیر بگذارد اما عموماً خطر جدی برای دیگران ایجاد نمی‌کند. بیان هذیان‌های خیانت نه تنها به وجود یک وضعیت ذهنی بیمارگونه اشاره دارد، بلکه این هشدار را نیز می‌دهد که زندگی یک یا دو نفر دیگر هم ممکن است در مخاطره باشد.

* در قتل‌های خانگی 20 درصد قربانیان مرد هستند و80 درصد قربانیان را زنان تشکیل می‌دهند.

*در 70 درصد موارد این خشونت مرتبط با روابط خارج از چهارچوب زناشویی و یا سوء ظن به وجود آن بوده است.

*در تاریخچه زندگی افرادی که در زندگی آنان یک رابطه مبتنی بر آزار و پرخاشگری به مرگ یک یا هر دو طرف ختم می‌شود، برخی عوامل شایع است؛ این عوامل برحسب پژوهش‌ها عبارتند از: درجه بالایی از انزوای اجتماعی، روابط درازمدت همراه با ضرب و جرح، کاربرد زور به عنوان شکل عمده ارتباط در حل کشمکش‌های بین فردی، درجه بالا از گوشه‌گیری در اثر مصرف الکل و مواد.

*وضعیت دیگری که از مصادیق خشونت و قتل‌های خانوادگی است، فرزندکشی است. طبق گزارش‌ها، میزان فرزندکشی (کشتن فرزند بیش از یک روزه) توسط مادران، دو برابر پدران است. اگر مادر مسئول باشد، عموماً ناشی از نوعی مشکل روانی است. گاهی انگیزه این مادر نوع دوستانه و برای پرهیز از رنج و ناراحتی کودک است. گاهی فرزندکشی، بخشی است از خودکشی گسترده است به عنوان نمونه زمانی که پدر یا مادر یا هر دو تصمیم می‌گیرند برای رهایی از مشکلات که گمان می‌کنند لاینحل است، دست به خودکشی بزنند و ابتدا فرزندان را از بین می‌برند. این وضعیت عموماً در افسردگی شدید ملاحظه می‌شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید