این عکس جنجالی «دختر آتشین» لرستان جهانیان را شگفت زده کرد

کدخبر: ۵۹۷۱۲۹
اقتصادنیوز: احمد تاجی‌ اشکفتکی با عکسی از «دختر آتشین» لرستان در مراسم گل‌مالی در خرم‌آباد ، برنده‌ جشنواره‌ عکس «گریتر لین آمریکا» در سال ۲۰۱۵ شد.
این عکس جنجالی «دختر آتشین» لرستان جهانیان را شگفت زده کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گاه در لحظه‌ درست هر آنچه باید آنجا و آنچنان که باید قرار می‌گیرد؛ بدون برنامه‌ریزی قبلی. در عکاسی این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ ثبت لحظه‌هایی که هر جزء آن به درستی قرار گرفته تصویری را ایجاد می‌کند که هر آنچه باید بگوید، خواهد گفت.

گل مالی از رسوم مردم لرستان است. بر اساس این رسم که به سنت‌های دیرینه مردم خرم‌آباد باز می‌گردد، در مواقع از دست دادن عزیزی، عزاداران بر سر و بدنشان گل می‌مالند. این آیین در روز عاشورا هم انجام می‌شود. 

طبق رسوم عزاداران، آیین گِل یا خٙه‌رٙه مالی آئینی است که در زبان لری با عنوان خَه‌رَّه‌گیری تلفظ می‌شود. خَه‌رّه به معنای گِل است. و در لکی هَری مالین تلفظ می‌شود، هری به معنای گِل است.​

عزاداران روز تاسوعا، خاک نرم و مخصوصی با نام گل باغچاله را از گل رس آماده کرده و در میدان‌های بزرگ و کوچکی که معمولاً با آجر چینی جلوی خیمه‌ها و تکیه‌های شهر درست کردند می‌ریزند؛ آن‌ها از صبح روز عاشورا با گل‌مالی کردن سر و صورت خود برای مراسم‌ عزاداری آماده می‌شوند.

در این مراسم البته برخی از سالمندان، زنان و کودکان که امکان غلطیدن کامل آنها در حوضچه گل را ندارند با کاسه‌ای کوچک، گل بر سر خود می‌ریزند.

در کنار انجام مراسم گل‌مالی، آتشی نیز برپا می‌شود که عزاداران گرد آن حلقه زده و خود را از سرما حفظ کنند. 

احمد تاجی‌ اشکفتکی با عکسی از مراسم گل‌مالی در خرم‌آباد ، برنده‌ جشنواره‌ عکس «گریتر لین آمریکا» در سال ۲۰۱۵ شد.

دختر-آتش

این عکاس درباره ماجرای ثبت این تصویر یادآور شد: ثبت این عکس بدون برنامه‌ریزی قبلی اتفاق افتاد. دخترک در روز عاشورا گل بر سر خود مالیده بود و پشت به آن ایستاده بود تا خشک شود. نگاهش، گیرایی داشت. من به سمت سوژه کشیده شدم، قاب را بستم و عکس را ثبت کردم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید