تجلیل روزنامه اصولگرا از اخلاق مداری در فوتبال اسپانیا / به دنیا درس دادند

کدخبر: ۵۹۷۵۸۰
اقتصادنیوز: قهرمانی تیم ملی بانوان اسپانیا در جام‌جهانی فوتبال به‌راحتی می‌توانست برای مردم این کشور و بازیکنان این تیم خاطره‌ای شیرین و رویایی باشد اما جوگیری روبیالس در مراسم اهدای مدال به بازیکنانش، این شب را برای بازیکنان این تیم تلخ کرد
تجلیل روزنامه اصولگرا از اخلاق مداری در فوتبال اسپانیا / به دنیا درس دادند

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اصولگرای فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد در این باره نوشت:روبیالس که به خاطر بوسیدن لب‌های مهاجم اسپانیا به آزار جنسی متهم شد برای توجیه ماجرا گفت که این اقدام دوطرفه و با رضایت بوده است. اما «جنی هرموسو» مهاجم این تیم از او شکایت کرد و این رفتار وی را نوعی آزار جنسی و فیزیکی دانست تا روبیالس در روزهایی که باید باد در غبغب می‌انداخت و به عملکرد فنی خود در فدراسیون فوتبال افتخار می‌کرد، روزهای جهنمی را پشت‌سر بگذارد.

روبیالس که در روزهای اول خیال می‌کرد موضوع با انکار یا حتی یک عذرخواهی تمام می‌شود، مساله را گردن رسانه‌ها انداخت و معتقد بود موضوع چندان جدی نیست و آنها دارند شلوغش می‌کنند و او هیچ قصدی برای استعفا ندارد. اما به مرور همه بازیکنان زن این کشور پشت مهاجم تیم‌شان ایستادند و گفتند تا روبیالس برکنار نشود در هیچ زمینی توپ نخواهند زد.

از طرفی قانون جدید اسپانیا بین آزار و اذیت جنسی و تجاوز تمایزی قائل نبود و روبیالس ممکن بود بین یک تا چهار سال به زندان و همچنین جریمه نقدی محکوم شود. رسوایی‌ای که دیگر تا ابد بر چهره مهم‌ترین مقام فوتبالی اسپانیا می‌نشست و زندگی حرفه‌ای و شخصی او را به شکل جدی تهدید می‌کرد. اما مقاومت هرچه بیشتر روبیالس بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال این کشور، روزبه‌روز به تعداد حامیان هرموسو و مخالفان خودش اضافه ‌کرد تا آنجا که حتی شهروندان اسپانیایی نیز به کمپین استعفای او پیوستند.

 استعفا می‌دهم اما از شرافتم دفاع می‌کنم

سرانجام بعد از 20 روز جهنمی برای فوتبال اسپانیا و لوئیس روبیالس رئیس فدراسیون این کشور، روبیالس تصمیم گرفت در یک شوی تلویزیونی در لندن روبه‌روی دوربین بنشیند و بگوید که استعفا خواهد داد و بعد از پایان دوران محرومیتی که فیفا برایش تعیین کرده دیگر به سمت خود باز نخواهد گشت. او در این مصاحبه که مقابل «پیرز مورگان» روزنامه‌نگار و مجری انگلیسی نشسته بود، گفت: «بله استعفا می‌دهم و باید این کار را انجام دهم چون دیگر نمی‌توانم به کارم ادامه دهم. این تصمیم را هم زمانی گرفتم که مطمئن شدم جدایی‌ام به ثبات فوتبال اسپانیا کمک می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد که جام‌جهانی 2030 را به کشورمان بیاوریم.»

 درسی که فوتبال اسپانیا به دنیا داد

این روزهای فوتبال اسپانیا یک کلاس قانونمداری تمام‌عیار برای همه کشورهای جهان است که حتما بخش بزرگی از آن را مدیون روبیالس است. کشوری که بالاخره توانست در فوتبال زنان نیز خودی نشان بدهد و به امپراتوری آمریکا در جام‌جهانی زنان بعد از دو دوره متوالی قهرمانی پایان دهد و نام خود را برای اولین بار در لیست قهرمانان جای دهد، اما حاضر نشد با وجود این افتخار بزرگ از قوانین و اخلاق حرفه‌ای حاکم بگذرد. استعفای روبیالس که تحت فشار همه ارکان حکومتی اسپانیا بود نشان داد حتی افتخاری به بزرگی قهرمانی در جام‌جهانی هم نمی‌تواند بی‌اخلاقی را توجیه کند. همان‌طور که نخست‌وزیر اسپانیا به‌عنوان یکی از بلندپایه‌ترین مقامات سیاسی این کشور گفت که این اقدام قابل قبول نیست و حتی عذرخواهی روبیالس هم برای آن کافی نیست. فوتبال اسپانیا پیش از این نیز نشان داده تحت هیچ شرایط حاضر نیست از قوانین حاکم بر کشور خود عقب بکشد تا آنجا که لیونل مسی ستاره بی‌چون و چرای بارسلونا که یکی از مهم‌ترین بازیکنان لیگ این کشور بود به‌خاطر موانع قانونی موجود در لالیگا با چشم‌هایی گریان جدا شد. 

اعضای تیم ملی فوتبال زنان این کشور نیز در اتحادی ستودنی اعلام کردند که هیچ جوره حاضر نیستند اجازه دست‌درازی و تعدی از اخلاق عرفی و فرهنگی این کشور را در هیچ سطحی به کسی بدهند و شاید بتوان ماجرای روبیالس را درس تاریخی تیم ملی زنان این کشور به جهان دانست. درسی که نشان می‌دهد حتی اخلاق از فوتبال مهم‌تر است و آزار زنان در هیچ سطحی پذیرفتنی نیست. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید