هشدار بارش‌های سیل‌آسا/ مردم این استان گوش به زنگ باشند

کدخبر: ۵۹۸۹۹۸
اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق گیلان و مازندران از افزایش دما در شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر خبر داد.
هشدار بارش‌های سیل‌آسا/ مردم این استان گوش به زنگ باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، برخی مناطق گلستان، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان،‌ ارتفاعات شمالی و شرقی هرمزگان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

فردا چهارشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران بارش پراکنده و در ارتفاعات شرقی تهران، ارتفاعات مرکزی کرمان و ارتفاعات شمالی هرمزگان رگبار پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

واکنش تند و جنجالی محسن تنابنده به حضور رونالدو در ایران

روز پنجشنبه در شمال آذربایجان‌های غربی و شرقی،‌ اردبیل، گیلان، مازندران و روز جمعه در اردبیل،‌ ارتفاعات آذربایجان شرقی،‌ مازندران و شنبه هفته آینده در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش تسنیم، طی ۵ روز آینده در شرق و شمال شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک روی می‌دهد. از چهارشنبه تا آخر هفته در شمال غرب و استان‌های ساحلی دریای خزر افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

بیشینه دما امروز تهران ۲۵ درجه خواهد بود. آسمان پایتخت نیز صاف تا کمی ابری در بعدازظهر افزایش وزش باد و در شب صاف تا کمی ابری در برخی ساعات افزایش باد گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

حداکثر سرعت وزش باد طی امروز در پایتخت ۱۴ کیلومتر بر ساعات خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های همرفتی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۸: نیمه جنوبی اردبیل، مازندران، ارتفاعات استان‌های زنجان و قزوین.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۸: گیلان، غرب مازندران.

اثر مخاطره: سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقت، صاعقه، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

نوع مخاطره: وزش باد شمال غربی-شمالی با حداکثر سرعت (۲۸تا ۳۸نات) و افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۲ تا ۳ متر و دور از ساحل بیش از ۳ متر.

منطقه اثر:

دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، غرق شدن و آسیب به شناورهای سبک و متوسط، آسیب به تورهای صیادی، اختلال در تردد شناورهای سنگین و اختلال در ورود و خروج به حوضچه بنادر.

توصیه: منع شنا و فعالیت‎های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‎های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‎ها به بنادر، آماده‌باش برای مواجهه با خسارت‌های احتمالی توسط فعالان دریایی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۳۰

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش یا نفوذ گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۸: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، البرز، کرمان، جنوب تهران، شمال مرکزی، قم، یزد و کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۹: اصفهان، شمال مرکزی، قم، جنوب تهران، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق کرمان و سیستان و بلوچستان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۳۰: جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، شمال اصفهان، جنوب تهران، قم، شمال مرکزی و خوزستان.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ترددهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید