هشدار سیل شدید و طوفان به این استانها/ مردم مواظب باشند

کدخبر: ۵۹۹۸۰۴
اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی از احتمال وقوع سیل و همچنین طوفان گرد و خاک و باد شدید در نقاط مختلف کشور خبر داد.
هشدار سیل شدید و طوفان به این استانها/ مردم مواظب باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی درخصوص رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد برای ۵ استان شمالی و شمال غربی کشور هشدار زردرنگ صادر کرد. 

هشدار هواشناسی برای بارش‌ شدید باران

بر اساس این هشدار بعداز ظهر امروز (شنبه) شمال آذربایجان غربی، فردا (یکشنبه) نیمه شمالی آذربایجان غربی و نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دوشنبه  آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران درگیر مخاطره جوی خواهند شد.

هشدار به ساکنان 5 استان کشور

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی‌شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را به ساکنان، مسافران و مسئولان استان‌های فوق توصیه کرد:

احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف

وزش باد شدید و گرد و خاک

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زردرنگ دیگری از وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش یا نفوذ گرد و خاک در نواحی مستعد خبر داد.

بر اساس این هشدار امروز (شنبه) خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، شرق یزد و شرق کرمان، فردا (یکشنبه) خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و دوشنبه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را به ساکنان، مسافران و مسئولان استان‌های فوق توصیه کرد:

اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید