تانک‌های آمریکایی صدای اوکراینی‌ها را درآورد!

کدخبر: ۵۹۹۸۲۷
اقتصادنیوز: رییس اطلاعات دفاعی اوکراین ضمن تاکید بر اهمیت دریافت موشک‌های دوربرد «اتاکمز» آمریکا، پیشنهادی را برای جلوگیری از تخریب سریع تانک‌های آمریکایی در میدان جنگ مطرح‌ کرد.
تانک‌های آمریکایی صدای اوکراینی‌ها را درآورد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کایرلو بودانوف، رییس اطلاعات دفاعی اوکراین گفت که تانک‌های آمریکایی آبرامز باید در عملیات‌های راهگشای به خصوصی مورد استفاده قرار بگیرند، چراکه در غیر این صورت، فورا توسط نیروهای روسیه تخریب خواهند شد.

زلنسکی برکنار می شود؟

طبق گزارش شبکه راشاتودی، بودانوف در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «وار زون» اظهار کرد که اوکراین امیدوار است بتواند ۳۱ تانک آبرامز M1 را تحویل بگیرد که واشنگتن قول داده بود در ژانویه تحویلشان دهد.

هشدار جدی لهستان به زلنسکی/ دیگر هرگز به لهستانی‌ها توهین نکن

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در دیدار با ولودیمر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش، پنجشنبه گذشته در کاخ سفید به او گفت که اولین سری این تانک‌ها «هفته بعد» به اوکراین می‌رسد.

اگرچه، این مقام اطلاعاتی اوکراین می‌گوید، اگر این تانک‌های آمریکایی «به خط مقدم و برای استفاده در عملیاتی با تسلیحات ترکیبی اعزام شوند، مدت زیادی در میدان جنگ با روسیه دوام نخواهند آورد.»

او گفت گه کی‌یف برای بهره‌برداری درست از این تانک‌ها باید از آن‌ها در عملیات‌های «بسیار ویژه»، ماهرانه و راه‌گشا استفاده کند.

به گفته بودانوف، استفاده گسترده از توپخانه و مین‌ها هم از سوی نیروهای روسیه و هم از سوی اوکراین «امکان استفاده از تجهیزات زرهی را عملا، در تمامی جهت‌ها (در میدان جنگ) به حداقل رسانده است.»

این مقام اطلاعاتی اوکراین گفت: اگر ما یک گردان تانک را در جایی به میدان بفرستیم، به محض این که در تیررس توپخانه قرار بگیرند، به آن حمله خواهد شد.»

او افزود، به این دلیل است که «در حال حاضر، تمامی نبردها پیاده و بدون استفاده از تجهیزات انجام می‌گیرد.»

بودانوف همچنین درباره موشک‌های‌ دوربرد اتاکمز(ATACMS) به اظهار نظر پرداخت که در بسته کمک‌های نظامی اخیر اعلام‌شده از سوی بایدن وجود نداشت، علیرغم این که کی‌یف ماه‌هاست که آن را در واشنگتن درخواست می‌کند.

او بیان کرد که برای حمله به پست‌های فرماندهی، فرودگاه‌ها و انبارهای مهمات روسیه در آنچه «مناطق اشغالی اوکراین»  خواند، به این موشک‌ها نیاز است.

بودانوف گفت که نمی‌داند آیا در نهایت، کی‌یف به این موشک‌ها دست پیدا خواهد کرد یا نه.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز روز جمعه گزارش داده بود که آمریکا «تعداد کمی» موشک اتاکمز به اوکراین تحویل خواهد داد اما بودانوف مدعی شد که «اگر تعدادشان ۱۰۰ موشک باشد، تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد کرد.»

روسیه بارها هشدار داده است که عرضه تسلیحات به اوکراین از سوی غرب، تنها موجب طولانی‌تر شدن جنگ خواهد شد و مانع دست‌یابی مسکو به اهداف عملیات نظامی‌اش نخواهد شد.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف گفت که آمریکا «در حال ارسال تسلیحات، مهمات و داده‌های اطلاعاتی و ماهواره‌ای (به اوکراین) است. آن‌ها با ما در جنگ هستند.»

روزنامه فایننشال تایمز، پیشتر گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس جمهور  آمریکا در آستانه تصمیم برای ارسال موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین قرار دارد که این تصمیم می‌تواند تبدیل به سرفصل جدیدی از حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف گردد.

این نشریه تاکید کرد که کاخ سفید از مدت‌ها قبل نسبت به درخواست‌های کی‌یف برای ارسال موشک‌های بالستیک تاکتیکی با برد تا ۳۰۰ کیلومتر دیدگاه محتاطانه‌ای دارد. واشنگتن به دلیل نگرانی از ذخایر محدود و امکان استفاده از آن‌ها برای حمله به خاک روسیه، نمی‌خواهد این موشک‌ها را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

با این وجود بایدن با فشار کنگره روبرو شده است که از وی می‌خواهد با ارسال این تسلیحات به اوکراین موافقت نماید، و به همین دلیل رئیس کاخ سفید به زودی اجازه انتقال ATACMS به اوکراین را خواهد داد.

شایان ذکر است که کاخ سفید در تاریخ ۹ سپتامبر از تایید اخبار در مورد آمادگی ایالات متحده برای ارسال موشک‌های دور برد ATACMS به اوکراین، خودداری کرده بود.

روسیه پیش از این یادداشتی به کشورهای ناتو درباره ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین «با آتش بازی می‌کنند». کرملین تاکید کرد که سرازیر کردن تسلیحات به اوکراین از غرب به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمک نمی‌کند و تاثیر منفی خواهد داشت.

شبکه یورونیوز با گفتن این که برد موشک‌های «اتاکمز» حدود ۳۰۵ کیلومتر است، مدعی شده بود که اوکراین در صورت دریافت این موشک‌ها می‌تواند مواضع روسیه در پشت جبهه‌های شرق و جنوب اوکراین را هدف بگیرد. 

تحویل این موشک‌های دوربرد به اوکراین حدود دو ماه پیش، در پی تصمیم بریتانیا برای تحویل موشک‌های «سایه توفان» (Storm Shadow) به کی‌یف مطرح شده بود. نام موشک‌های «اتاکمز» اکنون بار دیگر به دنبال تصمیم فرانسه برای تحویل نوعی از موشک کروز دوربرد و چند منظوره مطرح شده است. 

پاریس تحویل این موشک‌ها به اوکراین را در آستانه برگزاری نشست اخیر سران ناتو در ویلنیوس اعلام کرد. موشک‌های کروز و دوربرد فرانسه معادل «سایه توفان» محسوب می‌شوند.

به نوشته یورونیوز، اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در واشنگتن مدتی پیش گفته بود که لحن مقام‌های آمریکایی در زمینه تحویل موشک‌های «اتاکمز» به اوکراین تغییر کرده است. تفاوت عمده موشک‌های «اتاکمز» با معادل بریتانیایی و فرانسوی آن در این است که بُردشان حدود ۵۰ کیلومتر بیشتر است.

علاوه بر این «اتاکمز» یک سامانه‌ موشکی زمین به زمین با قابلیت محدود برای هدایت و مانور در جریان پرواز است. این در حالی است که «سایه توفان» و معادل فرانسوی آن موشک‌های کروز هواپایه محسوب می‌شوند. 

«اتاکمز» سرعت بیشتری از «سایه توفان» و معادل فرانسوی آن دارد و می‌تواند طی پنج دقیقه به هدفی در ۲۵۰ کیلومتری برخورد کند. این در حالی است که موشک «سایه توفان» و نوع فرانسوی آن طی ۱۵ دقیقه به هدف واقع شده در ۲۵۰ کیلومتری برخورد می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید