خبر خوش درباره هیرمند و هامون/ بارش‌های سنگین در راه است؟

کدخبر: ۵۹۹۹۲۳
اقتصادنیوز: مقام مسئول سازمان هواشناسی با اشاره به اثرات مثبت ال نینو گفت: در پاییز حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون افغانستان پربارش خواهند بود.
خبر خوش درباره هیرمند و هامون/ بارش‌های سنگین در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، اظهار کرد: با ادامه رشد ناهنجاری ال نینو و تغییرات در سایر شاخص‌های دورپیوندی، آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی هواشناسی نشان می‌دهد در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.

ال‌نینو در کمین ایران/بارش‌ها افزایش می‌یابند؟

وی افزود:‌ بر اساس این مدل‌ها با احتمال ۴۰ تا ۶۰ درصد تقریبا کل مساحت افغانستان در ماه‌های نوامبر و دسامبر و ژانویه بارش‌های نرمال تا فرا نرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می‌شود.

خبر مهم درباره بارش‌های فوق نرمال پاییزی/ سیل در راه است

وی ادامه داد: به طور کلی برآیند خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهد که حوضه‌های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چند ماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال ۴۰ تا ۷۰ درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت.

وی یادآور شد: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملا خشک شده و در حال حاضر کانون خیزش گردوخاک شرق کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید