اقدام جدید باکو در قره باغ

کدخبر: ۵۹۹۹۷۱
مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفته است که یک کارگروه ویژه برای بررسی جذب قره‌باغ و ساکنان ارامنه آن به جمهوری آذربایجان تشکیل داده‌اند.
اقدام جدید باکو در قره باغ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «حکمت حاجی‌اف» مشاور سیاست خارجی «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با وبگاه تحلیلی «پولتیکو» تصریح کرد که تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در منطقه قره‌باغ کوهستانی «بار دیگر، حسن نیت و جدیت دولت (جمهوری) آذربایجان برای برآورده کردن نیازها و ملزومات ساکنان ارامنه را نشان می‌دهد و همچنین فرایند ایمن و مناسب ادغام مجدد ساکنان (قره‌باغ کوهستانی) را تضمین می‌کند».

وی همچنین تأکید کرد که یک کارگروه ویژه دولت جمهوری آذربایجان تشکیل شده است تا جنبه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی جذب قره‌باغ کوهستانی و دهها هزار ارامنه قومی به جمهوری‌ آذربایجان پس از ۳۰ سال استقلال خودخوانده این منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

جمهوری آذربایجان می‌گوید که گروههای مسلح ارمنی در منطقه قره‌باغ در پی حمله برق‌آسای باکو، شروع به تسلیم تسلیحات خود طبق توافق آتش‌بس کرده‌اند.

حاجی‌اف به پولتیکو گفت: «قره‌باغ یک بشکه باروت و نظامی‌ترین منطقه در جهان بود اما هم‌اکنون این امر مربوط به گذشته می‌شود و تحت این شرایط، شانس بهترین برای صلح بین ارمنستان و آذربایجان وجود دارد».

علی‌رغم اظهارات مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره احترام به حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی، نگرانی‌های زیادی همچنان باقی است که دهها هزار غیرنظامی که در منطقه قره باغ گرفتار شده‌اند مجبور به فرار از خانه‌هایشان شوند و مقام‌های محلی درباره «پاکسازی قومی» در این منطقه هشدار داده‌اند.

طبقه گفته «لارنس بروئرز» کارشناس درگیری‌ها در اندیشکده «چتم‌ هاوس»، مسئله فعلی این است که آیا ژست حسن نیت ظاهری باکو به یک پدیده دائمی تبدیل می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: «ما باید به این الگوی توقف-شروع کمک‌های بشردوستانه پایان دهیم. ما باید یک راه‌حل طولانی‌مدت در خصوص دسترسی (به کمک‌های بشردوستانه) داشته‌باشیم و مهم‌تر آن‌که ما باید توجه را به سوی آن‌هایی متمرکز کنیم که می‌خواهند از قره باغ خارج شوند تا بتوانند این کار را انجام دهند».

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تنش‌ها در قره‌باغ کوهستانی شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. ایروان در طرف دیگر اعلام کرد نیروی ارمنستانی در این منطقه وجود ندارد و اقدام باکو را تجاوز بزرگ خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید