جدیدترین کشف جذاب جیمز وب/ فرازمینی‌ها ردیابی شدند

کدخبر: ۶۰۰۶۶۰
اقتصادنیوز: تلسکوپ فضایی جیمز وب در یکی از قمرهای سیاره مشتری به نام اروپا دی اکسید کربن شناسایی کرده است.
جدیدترین کشف جذاب جیمز وب/ فرازمینی‌ها ردیابی شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، کشف نشانه‌ای از حیات فرازمینی در قمر یخی مشتری، نشان می‌دهد که این «اقیانوس پنهان» ممکن است قابل سکونت باشد.

رئیس ناسا: موجودات فرازمینی واقعیت دارند!

طبق گزارش سان، تلسکوپ فضایی جیمز وب در جو اروپا، دی‌اکسید کربن کشف کرده است. اروپا، قمر مشتری، دارای لایه ضخیمی از یخ است و دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که زیر این لایه یخ، اقیانوسی از آب مایع است. 

افشای حقایق حیرت‌آور جدید توسط جیمزوب

وجود آب مایع، اروپا را به یکی از مکان‌های قابل سکونت بالقوه در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این اقیانوس، حاوی دی اکسید کربن است. کربن که به عنوان امضای زیستی نیز شناخته می‌شود، مولکولی آلی است که برای بلوک‌های سازنده حیاتی که ما می‌شناسیم، ضروری است. هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن از جمله سایر امضاهای زیستی هستند.

کشف جدی توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب انجام شده است. جیمزوب می‌تواند طول موج‌های مادون قرمزی را شناسایی کند که مواد شیمیایی مانند کربن منتشر می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که دی اکسید کربن مشاهده شده توسط جیمزوب، از یک جسم خارجی، مانند یک شهاب سنگ یا سیارک آمده باشد.

سامانتا ترامبو، دانشمند سیاره‌شناسی دانشگاه کورنل، در بیانیه‌ای گفت: «مشاهدات قبلی تلسکوپ فضایی هابل شواهدی از نمک مشتق شده از اقیانوس در تارا ریجیو (منطقه‌ای در اروپا) نشان می‌دهد. اکنون به کمک جیمز وب می‌بینیم که دی اکسید کربن نیز در آن‌جا به شدت متمرکز شده است. گمان ما این است که منشاء این کربن، اقیانوس زیرین است.»

محققان در «اروپا»، نشانه‌هایی از دی اکسید کربن کریستالی و آمورف شناسایی کرده‌اند و از آن‌جایی که دی اکسید کربن در سطح اروپا نسبتا فرّار است، محققان معتقدند که این دی‌اکسید کربن از اقیانوس آمده است.

دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای انجام تحقیقات بیشتر روی اروپا هستند. ماموریت کلیپر ناسا در این راستا در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. آژانس فضایی اروپا فضاپیمای جویس (Jupiter Icy Moons Explorer) یا (JUICE) را ماه آوریل امسال به فضا پرتاب کرد. انتظار می‌رود این فضاپیما حدود سال ۲۰۳۱ به مدار مشتری برسد. جیمزوب نیز به ثبت مشاهدات بیشتری از غول گازی و قمرهای اسرارآمیز آن ادامه خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید