جدیدترین جزئیات توافق امنیتی تهران-بغداد/ گروه های کرد تجیه طلب تعیین تکلیف شدند

کدخبر: ۶۰۱۴۳۹
اقتصادنیوز: معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق جزئیاتی تازه از روند به اجرا درآمدن توافق امنیتی تهران و بغداد بیان کرد.
جدیدترین جزئیات توافق امنیتی تهران-بغداد/ گروه های کرد تجیه طلب تعیین تکلیف شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، قیس المحمداوی، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری این کشور (واع) درخصوص توافق امنیتی تهران و بغداد گفت: یک کمیته عالی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و افسران متخصص در وزارت دفاع و وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی از یک سال پیش در حال ایجاد یک مکانیزم برای توافق با جمهوری اسلامی ایران هستند.

تردید اسلام آباد در قبال تهران/ خط لوله گاز ایران-پاکستان کی تعیین تکلیف می‌شود؟

وی گفت که آن‌ها به دنبال کنترل مرزها توسط نیروهای عراقی هستند و توافقی میان ایران و عراق برای دور کردن گروه‌های کُرد تجزیه‌طلب از نوار مرزی وجود دارد.

ویزا برای این کشور حذف شد

المحمداوی، تاکید کرد که این مکانیزم آغاز به‌کار کرده و طی دو هفته گذشته ۱۰ تا ۱۲ نقطه مرزی ایجاد شده و در اختیار نیروهای مرزبانی عراق قرار گرفته است.

معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق، خاطرنشان کرد که نیروهای تجریه‌طلب مخالف ایران از مرزها دور شده و به مکان‌های مشخص در مرکز کشور منتقل شده‌اند.

وی درخصوص سفر امروز «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در راس یک هیات امنیتی به تهران گفت: این سفر در راستای تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی ایران و عراق انجام شد.

قیس المحمداوی، افزود: قانون اساسی عراق روشن و واضح است و به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که عراق سکویی برای تجاوز به کشورهای همجوار یعنی ایران یا ترکیه و یا کشورهای دیگر باشد. به طور همزمان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و همچنین قانون اساسی این کشور بر این مساله تاکید دارد که احترام به حاکمیت عراق و معاهدات بسیار مهم است.

وی همچنین نسبت به تداوم همکاری ها و فعالیت‌های دیپلماتیک و امنیتی در مرزها با ایران و ترکیه به منظور احترام متقابل و حفظ حاکمیت ابراز امیدواری کرد.

این مسئول عراقی همچنین گفت که تعرض به حاکمیت عراق قابل پذیرش نیست و این رویکرد ثابت پارلمان، دولت و دستگاه‌های امنیتی است و امیدواری که نیروهای مرزبانی بتوانند مرزها را کنترل کنند.

صبح امروز(یکشنبه) قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد تهران شد. 

در این دیدارها موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه از جمله نحوه اجرای توافق امنیتی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری واع نیز هدف از این سفر را تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی ایران و عراق عنوان کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان نیز در این سفر الاعرجی را همراهی می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید