جدال وزیر مسکن اسرائیل با نتانیاهو /ماجرا چیست؟

کدخبر: ۶۰۱۹۱۳
اقتصادنیوز: «یتزاک گولدکنوپف» ( ( Yitzhak Goldknopf وزیر مسکن رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را تهدید کرد که از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.
جدال وزیر مسکن اسرائیل با نتانیاهو /ماجرا چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، گولدکنوپف گفته که تهدید خود را زمانی عملی خواهد کرد که قانون معافیت یهودی‌های حریدیم از سربازی تصویب نشود.

خبرگزاری "شهاب" گزارش داد، دی ماه گذشته بود که حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و احزاب دینی حاضر در دولت ائتلافی بر سر تصویب قانونی به توافق رسیدند که به دانش آموزان مدارس دینی که مشغول مطالعه تورات و منابع دینی هستند معافیت سربازی می‌کند.

نمایندگان احزاب دینی که پیش‌نویس این قانون را تدوین کرده‌اند، علنا اعلام کردند که نص این طرح بر معافیت دانش‌آموزان مدارس دینی از خدمت سربازی و برابری آنها با سربازان تاکید دارد همچنین بر اساس این قانون، بستری قانونی برای اعطای مزایای اقتصادی و حقوق به دانش‌آموزان مدارس و موسسات دینی همانند سربازان و افسرانی فراهم می‌شود که خدمت سربازی اجباری را انجام می‌دهند.

از بین افرادی که در سال ۲۰۲۰ میلادی به سربازی نرفتند، ۳۶ درصدی از یهودیان حریدیم، ۵۴ درصد از عرب‌های فلسطینی و ۱۰ درصد از یهودیانی بوده که بنا به دلایل مختلف معافیت کسب کرده اند.

یهودیان ارتدوکس که با پوشیدن لباس سیاه و گذاشتن خط ریش بلند شناخته می‌شوند، بارها در اسرائیل با برگزاری تظاهرات به قانون خدمت سربازی اجباری در اعتراض کرده اند.

خدمت سربازی در اسرائیل که طبق قوانین برای مردها سه سال و برای زنان دو و نیم سال اجباری است، همواره از سوی یهودیان ارتدوکس مورد اعتراض قرار گرفته است.

اکثر یهودیان ارتدوکس به دلیل ناسازگار بودن شرایط در ارتش اسرائیل بر اساس شریعت یهودی از خدمت سربازی اجباری امتناع می ورزند.

یهودیان ارتدوکس که ۱۰ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند، بر این باورند که خدمت سربازی شیوه زندگی را به آن ها تحمیل می کند که در تضاد عمیق با ارزش ها و اعتقادات اخلاقی آن‌هاست.

عرب‌های ساکن مناطق اشغالی تحت اداره اسرائیل نیز به دلایل امنیتی به خدمت سربازی برده نمی‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید