زنگ خطر در آموزش و پرورش/ وضعیت بحرانی در تهران

کدخبر: ۶۰۲۰۲۱
اقتصادنیوز: مشکل کمبود معلم در سال تحصیلی جدید همانند سال‌های گذشته مشهود است و با ورود به دوازدهمین روز مهر، خانواده‌ها در شهر تهران از کلاس‌های درس بدون معلم و دو معلم برای بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی خبر می‌دهند.
زنگ خطر در آموزش و پرورش/ وضعیت بحرانی در تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره کلاس‌های درس بدون معلم گفت: کار را به گونه‌ای مدیریت کردیم تا کلاس‌های درس خالی نماند و در مدارسی که با کمبود معلم مواجه هستند، معاونان مدارس کلاس‌های درس را اداره می‌کنند.​

علاوه بر مشکلات همیشگی همچون کاهش جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان با وجود روند افزایش بازنشستگی معلمان که سرمنشأ کمبود معلم است، اما امسال روند برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و تأخیر در اعلام نتایج، مشکل کمبود معلم را تشدید کرد.

در حالی که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود ۷۵ هزار معلم جدید از طریق دو آزمون استخدام آموزگار و دبیر وارد مدارس کشور شوند اما همچنان در هفته  دوم مهر ماه مدارس دولتی کشور نتوانستند از وجود معلمان جدید بهره‌ ببرند.​

نتایج آزمون آموزگاری با تأخیر بسیار در ۳۰ شهریور اعلام شد و هم‌اکنون ادارات آموزش و پرورش در حال انجام امور اداری برای ساماندهی پذیرفته‌شدگان نهایی این آزمون در مدارس هستند، از سوی دیگر در حالی که قرار بود ۲۸ هزار آموزگار جدید از محل این آزمون جذب شوند اما با خالی ماندن ۱۱ هزار ظرفیت، فقط ۱۷ هزار نفر جذب شدند.
هر چند قرار است مرحله تکمیل ظرفیت برای این آزمون برگزار شود اما هنوز اطلاعیه آن از سوی سازمان سنجش اعلام نشده است و به نظر می‌رسد دبستان‌های دولتی کشور به این زودی‌ها نتوانند از معلمان پذیرفته شده در این مرحله بهره‌مند شوند.

نتایج نهایی آزمون دبیری نیز هنوز اعلام نشده است و تمام این موارد در شرایطی است که سال تحصیلی آغاز شده و مشخص نیست، دبیران جدید چه زمانی قرار است وارد دبیرستان‌های کشور شوند.

۲۳ هزار کلاس درس بدون معلم
آموزش و پرورش نیز حاضر به ارائه توضیحاتی درباره تعداد کلاس‌های درس بدون معلم در مدارس دوره ابتدایی و متوسطه کشور نیست. با این وجود محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تذکر نسبت به کلاس‌های درس بدون معلم در صحن علنی مجلس در روز یکشنبه ۹ مهرماه اظهار کرد: مهرماه و آغاز سال تحصیلی را شاهد هستیم اما بیش از ۲۳ هزار کلاس درس در کشور فاقد معلم است.

لازم به ذکر است که کلاس‌های درس بدون معلم مختص مدارس دولتی عادی است که از حیث کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی نیز دانش‌آموزان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

در همین ارتباط معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در پاسخ به پرسش تسنیم درباره گلایه خانواده‌ها از کلاس‌های درس بدون معلم در دوره ابتدایی گفت: نتایج نهایی آزمون آموزگاری ۳۰ شهریور اعلام شد و با وجود آنکه مدارسی که افراد باید در آن ساماندهی شوند، مشخص است اما سازماندهی آنها به زمان نیاز دارد البته در حال انجام امور هستیم.

وی افزود: همکاران ما در مناطق فراخوان اعلام کردند تا پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی در تاریخ‌های تعیین شده برای انجام امور لازم از جمله تشکیل پرونده و ... مراجعه کنند اما باید توجه داشت که انجام این امور به زمان نیاز دارد و تلاش می‌کنیم تا نیمه مهرماه کارها به اتمام برسد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه کار را به گونه‌ای مدیریت کردیم تا کلاس‌های درس خالی نماند و در مدارسی که با کمبود معلم مواجه هستند، معاونان مدارس کلاس‌های درس را اداره می‌کنند، گفت: آموزش معلمان از روز شنبه توسط گروه‌های آموزشی‌ آغاز شده است.

معصومیان درباره اینکه اکنون چه تعداد کلاس درس چنین وضعیتی را دارند، عنوان کرد: به دلیل آنکه معلمان جدیدالاستخدام هر روز به مدارس اضافه می شوند مسائل به تدریج در حال حل است، اگر مدرسه‌ای معلم نداشته باشد از معاونان که باید ۶ ساعت تدریس هفتگی داشته باشند، خواسته‌ایم به طور کامل در کلاس درس حضور داشته باشند تا خللی ایجاد نشود.

وی درباره استفاده از والدین در برخی مدارس به جای معلم عنوان کرد: حضور انجمن اولیا و مربیان معمولاً در مدارس دیده می‌شود اما به عنوان معلم به کلاس درس نمی‌روند.

تعداد زیادی نیرو در اختیار مناطق قرار گرفت
معصومیان درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر کمبود ۴ هزار معلم در شهر تهران و اینکه از این آمار چه تعداد مربوط به دوره ابتدایی است، گفت: مرکز پژوهش‌ها با معیار خود این آمار را اعلام می‌کند و اکنون باید واقعیت کلاس‌های درس را در نظر گرفت چون تعدادی از معلمان که درخواست بازنشستگی داده بودند مجدد به کار تدریس بازگشتند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر  تهران همچنین صبح امروز به تسنیم گفت: روز دوشنبه آخر وقت تعداد زیادی نیرو در اختیار مناطق قرار گرفت که می‌تواند مشکل کمبود معلم مناطق را جبران کند. مشکل اصلی ما اعلام دیر هنگام نتایج آزمون استخدامی بود که خوشبختانه در تهران با کار شبانه‌روزی همکاران مدیریت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید