ادعای یک مقام بلندمرتبه آمریکایی درباره عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

کدخبر: ۶۰۲۰۸۴
اقتصادنیوز: مشاور وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد:هنوز راه طولانی برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در پیش است.
ادعای یک مقام بلندمرتبه آمریکایی درباره عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «دنیل شاپیرو»، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا، در امور انسجام منطقه‌ای، درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل به المانیتور گفت: هنوز خیلی کارها باید انجام شود تا ببینیم که آیا این هدف قابل دستیابی است یا خیر.

رد پای سوریه در انفجار آنکارا/ فیدان: تروریست‌ها سوری بودند

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، به دنبال یک توافق میان عربستان و اسرائیل است و شاپیرو که گسترش توسعه پیمان ابراهیم را بر عهده دارد، گفت امیدوار است در دیدارهای آتی با نمایندگان اسرائیل و چندین کشور عربی دیگر، زمینه یک ائتلاف گسترده منطقه‌ای فراهم شود.

اطلاعات محرمانه اسرائیل به ایران رسید!

این مشاور دولت بایدن گفت که بر «گسترش دستور کار عادی‌سازی» تمرکز دارد، از جمله با نشست «النقب» که هدف آن تحکیم ارتباطات در حال ظهور اقتصادی و دیپلماتیک میان اسرائیل و کشورهای عربی است. از اهداف آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو، مقابله با ایران و نفوذ چین در منطقه اشاره شده است.

این مقام آمریکایی همچنین اظهار کرد که واشنگتن سعی دارد ائتلاف اعراب و اسرائیل را گسترش داده و بر اساس الگوی انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، به بازیگر مهم همکاری‌های اقتصادی و دیپلماتیک منطقه تبدیل کند.

المانیتور نوشت عادی‌سازی کامل روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی از ۲ منظر برای دولت آمریکا اهمیت دارد. نخست اینکه بایدن می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجه دولت خود استفاده کند. علاوه بر این، این اقدام به دیگر کشورهای عرب منطقه فرصت می‌دهد تا اسرائیل را به رسمیت شناخته و ارتباط خود را با تل‌آویو تقویت کنند.

به گفته شاپیرو که در دولت «باراک اوباما» سفیر آمریکا در اسرائیل بود، بعضی از کشورهای عرب منطقه به عربستان چشم دارند تا ببیند مذاکرات عادی‌سازی این کشور با تل‌آویو چطور پیش می‌رود.

شاپیرو در انتها گفت: تلاش‌ها ادامه دارد و هنوز نمی‌دانیم که دستیابی به اهدافمان در این مورد ممکن است یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید