معلم‌های خشن مجازات می‌شوند/ پدر و مادرها بخوانند

کدخبر: ۶۰۲۱۵۵
اقتصادنیوز: هم جامعه و هم قانون تنبیه فراگیران علم و دانش را نمی‌پسندد و حتی برای آن مجازات‌هایی را وضع کرده است.
معلم‌های خشن مجازات می‌شوند/ پدر و مادرها بخوانند

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه همشهری نوشت:

*هر نوع آسیب به بدن کودکان و نوجوانان با استفاده از دست یا پا   یا هرنوع وسیله دیگری مثل چوب، کابل و یا خط‌کش تنبیه بدنی نامیده می‌شود.

*امروزه با تمام ممنوعیت‌ها و مشخص شدن عوارض مختلف این‌کار و عواقب روانی و سلامت آن، هنوز هم تنبیه بدنی در برخی از مدارس دیده می‌شود.

*تنبیه بدنی دانش‌آموزان در فضای مدرسه یکی از  روش‌های غلط تربیتی است که اکنون به‌شدت با آن برخورد می‌شود. در قانون مجازات‌هایی هم بر حسب نوع و نحوه تنبیه دانش‌آموزان برای متخلف یا متخلفان درنظرگرفته شده است.

*مدرسان و معلمان تنها مجاز به استفاده از موارد تعیین شده‌اند؛ اما بهتر است قبل از هر اقدامی از وضع و موقعیت محصل و دانش‌آموز آگاهی یابند و در جست‌وجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و در رفع آن بکوشند. جایگزین‌های مناسبی برای تنبیه وجود دارد که  مرحله به مرحله شدید‌تر می‌شوند.

1- تذکر و اخطار شفاهی به‌طور خصوصی

 2- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوطه  ۳- تغییر کلاس درصورت وجود کلاس‌های متعدد در پایه، با اطلاع اولیای دانش‌آموز

 ۴- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز

 ۵- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش‌آموز حداکثر تا 3روز

 ۶- انتقال به مدرسه دیگر .»

* یکی از وظایف مهم مدیر مدرسه که در آیین‌نامه انضباطی مدارس نیز به آن اشاره شده، توجیه همکاران مدرسه درباره قدغن بودن تنبیه دانش‌آموزان است. براساس ماده ۸۲ آیین‌نامه، مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را یادآور شود و درصورت مشاهده‌ تخلف، مراتب را با هدف اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد.

*درصورتی که یکی از معلمان، مربیان یا یکی از اولیای مدرسه اقدام به تنبیه بدنی یا تحقیر و توهین به دانش‌آموزان کند، مدیر مدرسه موظف است گزارش این اقدام را به آموزش و پرورش همان منطقه اطلاع دهد آموزش و پرورش نیز موظف است با احضار فرد خاطی به تخلف وی رسیدگی و حکم مقتضی را در این زمینه صادر کند.

*درقانون مجازات اسلامی هر نوع اهانت و هتک حرمت و حیثیت  افراد، جرم محسوب می‌شود و مجازات کیفری دارد. منظور از توهین در اینجا استفاده از الفاظی است که باعث تحقیر فرد شود. همچنین تنبیهی  که باعث کبودی، شکستگی و یا صدمات دیگری به دانش‌آموز شود، شامل دیه می‌شود و معلم متخلف باید بر اساس تشخیص مراجع ذی‌صلاح پرداخت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید